Τετάρτη, 17 Ιουνίου 2009

Πολύ επιτυχημένη η ημερίδα της ΚΕΒΕΠ!



Διεξήχθη με μεγάλη επιτυχία σε πλατύ βιβλιοθηκονομικό κοινό (πάνω από 100 άτομα) η ημερίδα που διοργάνωσε η ΚΕΒΕΠ την Παρασκευή 12 Ιουνίου, με θέμα «νέες τεχνολογίες(web2.0) και βιβλιοθήκες (library2.0)».

Κατά την έναρξη της ημερίδας τιμήθηκε ο πρωτοπόρος βιβλιοθηκονόμος και πρώτος πρόεδρος της ΚΕΒΕΠ (τότε ΚΕΕΒ) Σάββας Πετρίδης. Ο Σ. Πετρίδης παρέδωσε τη σκυτάλη στους νέους βιβλιοθηκονόμους έχοντας επιτελέσει πολύ αξιόλογο έργο κατά τα «πέτρινα χρόνια» της βιβλιοθηκονομίας στη νεοσύστατη Κυπριακή Δημοκρατία. Στον εκλεκτό συνάδελφο, που ανακηρύχθηκε επίτιμο μέλος της ΚΕΒΕΠ, παραδόθηκε ευχαριστήρια τιμητική πλακέτα.

Ακολούθησαν οι τοποθετήσεις των ομιλητών, οι οποίες ήταν περιεκτικές και πολύ διαφωτιστικές.

Ο Ανδρέας Κ. Ανδρέου εισήγαγε τους συνέδρους στον κόσμο του web2.0 και πώς αυτό επηρεάζει τις σύγχρονες βιβλιοθήκες στα πλαίσια του lib2.0. Από το στατικό web1.0 και την πληροφορία που οδεύει στους χρήστες, περνάμε στο δυναμικό web2.0, όπου οι χρήστες αλληλεπιδρούν με την πληροφορία και μεταξύ τους. Ο webmaster παύει να είναι παντοδύναμος, ο χρήστης μπαίνει στο επίκεντρο, και το νέο web είναι πάνω απ΄όλα διαδραστικό και συλλογικό προϊόν.

Ο Opac2.0 είναι πλέον ένα φανταστικό εργαλείο που μπορεί να εξατομικευτεί από τον χρήστη, με εντυπωσιακές νέες δυνατότητες.

Τα δε blogs καλύπτουν οτιδήποτε αφορά την κοινότητα των βιβλιοθηκονόμων ως επιστήμονες αλλά και ως ενώσεις επαγγελματιών, τις βιβλιοθήκες, τα βιβλιοπωλεία, κλπ.

Η Ρέα Γαϊτάνου ανάπτυξε το θέμα της κοινωνικής σελιδοσήμανσης (social bookmarking), του tagging και των νέων εικονικών περιβαλλόντων.

Η οργάνωση του περιεχομένου είναι ένα δύσκολο ζήτημα, και ευτυχώς το web2.0 παρέχει λύσεις μέσω της κοινωνικής σελιδοσήμανσης, αλλά και των ετικετών (tagging), με τη χρήση των οποίων ο χρήστης καθίσταται πλέον ένας «μικρός θεματικός καταλογογράφος».

Οι βιβλιοθηκονόμοι οφείλουν να εξοικειωθούν με τον όρο folksonomies, πέραν από τα taxonomies.

Όσον αφορά τα εικονικά περιβάλλοντα, μας μεταφέρουν μέσα από εικονικές ζωές (όπως το παιχνίδι SecondLife) ακόμα και σε εικονικές βιβλιοθήκες, όπου ο χρήστης μπορεί να κάνει όλες τις λειτουργίες που μπορεί να κάνει και σε μια πραγματική βιβλιοθήκη!

Όλα αυτά τα εντυπωσιακά εργαλεία πρέπει βέβαια να χρησιμοποιούνται με προσοχή, γιατί εάν χωρίς να αξιολογηθεί η ανάγκη χρησιμοποιούνται υπερβολικά, δημιουργούν «θόρυβο» και πετυχαίνουν αντίθετα αποτελέσματα.

Η Ιωάννα Ανδρέου αναφέρθηκε στα εργαλεία RSS feeds και Wikis, τα οποία μπορούν να βρουν πολύ πλατύ πεδίο εφαρμογών στις βιβλιοθήκες του 21ου αιώνα.

Τα RSSfeeds μας ενημερώνουν άμεσα για νέες αναρτήσεις στους αγαπημένους μας ιστοτόπους, χωρίς να πρέπει να τους επισκεπτόμαστε ξεχωριστά. Με αυτά ενημερώνονται άμεσα τόσο οι χρήστες των βιβλιοθηκών, όσο και οι βιβλιοθηκονόμοι.

Τα Wikis είναι ιστότοποι που μπορούν να τύχουν απλής επεξεργασίας από οποιονδήποτε. Ήδη οι βιβλιοθήκες άρχισαν να τα χρησιμοποιούν αρχικά ως εσωτερικά δίκτυα επικοινωνίας, αλλά όπως είδαμε τα wikis μπορούν να έχουν πολύ περισσότερες χρήσεις από αυτό.

Μετά από την εισαγωγή σε αυτά τα νέα, πολύ ρευστά περιβάλλοντα, οι επόμενες ανακοινώσεις έδωσαν την εικόνα της πρακτικής εφαρμογής των τεχνολογιών αυτών.

Καλό πεδίο εφαρμογής των Wiki αποτελεί η γλωσσική διδασκαλία, θέμα που ανέπτυξε η Σαλώμη Παπαδήμα-Σοφοκλέους. Τα wikis συντέλεσαν ώστε το πρόγραμμα CALL να έχει μεγάλη επιτυχία.

Ο Χαράλαμπος Βρασίδας ανέπτυξε την έννοια της καινοτομίας σε σχέση με την εκπαίδευση, την εφαρμογή σε αυτήν του web2.0, καθώς και τα προβλήματα που είναι δυνατόν να προκύψουν. Με την τοποθέτησή του προβλημάτισε τους βιβλιοθηκονόμους ως προς τον τρόπο εκπαίδευσης των χρηστών, αλλά και τη δική τους εκπαίδευση ως επαγγελματιών.

Ο Δημήτρης Νικολάου παρέθεσε το πλαίσιο της δικτύωσης των ΚΒ.

Συμπερασματικά, οι σύνεδροι κατέληξαν στα εξής:

1. Οι βιβλιοθηκονόμοι, ως σωστοί επαγγελματίες, οφείλουν να είναι ενημερωμένοι για τις νέες τεχνολογίες, και να τις εφαρμόζουν στα πολλαπλά πεδία εργασίας τους.

2. Το τεχνολογικό περιβάλλον είναι απόλυτα ρευστό, και οι βιβλιοθηκονόμοι καλούνται να βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση.

3. Η συνεχής εκπαίδευση αποτελεί επιτακτικό καθήκον όλων των βιβλιοθηκονόμων.

Το ΔΣ της ΚΕΒΕΠ δεσμεύτηκε να θέσει στον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού το θέμα της χρήσης των νέων τεχνολογιών στις βιβλιοθήκες, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

Ευχαριστούμε όλους τους συμμετέχοντες, και ιδιαίτερα όσους βοήθησαν με οποιοδήποτε τρόπο!

Το Δ.Σ. της ΚΕΒΕΠ

2 σχόλια:

Chrys είπε...

Πολύ καλή δουλειά! Τα σχόλια και οι εντυπώσεις μου στο blog μου

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο παιδιά! Ήταν ότι καλύτερο έγινε τα τελευταία χρόνια για τους βιβλιοθηκονόμους στην Κύπρο. Πολύ οργανωμένο και πολύ ψηλού επιπέδου.
Συνεχίστε έτσι!
Ε.

Αναγνώστες

Αρχειοθήκη ιστολογίου