Τετάρτη, 31 Μαρτίου 2010

Ημερίδα ΚΕΒΕΠ με θέμα Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Βιβλιοθήκες

Πασχαλινή εκδήλωση


Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Στροβόλου, σε συνεργασία με το Κέντρο Ενηλίκων Στροβόλου και το Δημοτικό Σχολείο Περνέρα, διοργάνωσε και φέτος την καθιερωμένη εκδήλωση για τα «Ήθη και Έθιμα του Πάσχα» στο χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης τη Δευτέρα, 22 Μαρτίου 2010 από τις 9:30 π.μ. μέχρι τις 11:00π.μ.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιελάμβανε:

· Καλωσόρισμα από την υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης Δέσπω Μασούρεκκου

· Απαγγελία του παραδοσιακού τραγουδιού « Η Ανάσταση του Λαζάρου» από Μέλη του Κέντρου Ενηλίκων και απαγγελία και αναπαράσταση της Ανάστασης του Λαζάρου από μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Περνέρα

· Η Ομάδα Θεάτρου του Κέντρου Ενηλίκων παρουσίασε με πολύ όμορφο τρόπο το θεατρικό «Στο χωριό, στο σπίτι της Αλεξάνδρας», μέσα από το οποίο αναβίωναν ήθη και έθιμα του Πάσχα στο χωριό

· Στη συνέχεια οι παππούδες και οι γιαγιάδες ,με το δικό τους τρόπο και μέσα από τις διηγήσεις τους αναβίωσαν τα ήθη και έθιμα του Πάσχα αρχίζοντας από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι την Κυριακή του Πάσχα , τη Δευτέρα και Τρίτη του Πάσχα. Ο καθένας μίλησε με νοσταλγία για το δικό του χωριό και τις προετοιμασίες που έκαναν για τον ερχομό του Πάσχα.

· Στο τέλος οι γιαγιάδες του Κέντρου Ενηλίκων πλάθοντας το ζυμάρι με τέχνη και μαστοριά, έφτιαξαν διάφορα πατροπαράδοτα πασχαλινά εδέσματα και πρόσφεραν στα παιδιά (κουλούρια, φλαούνες, διάφορες καλλιτεχνικές δημιουργίες για παιδιά όπως καλαθάκι με κόκκινο αυγό, ανθρωπάκια κλπ.

· Φεύγοντας το κάθε παιδί πήρε το κόκκινο του αυγό, το Πασχαλινό σοκολατένιο αυγό και οι παππούδες και οι γιαγιάδες μια όμορφη πασχαλινή κάρτα που έφτιαξαν και ζωγράφισαν τα παιδιά.

Όλοι αντάλλαξαν ευχές για «Καλό Πάσχα» και έτοιμοι για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης και την επόμενη χρονιά!

Τρίτη, 30 Μαρτίου 2010

Η περίεργη υπόθεση του δημοσιογράφου Λιακόπουλου εναντίων του Βlogger Τσιπρόπουλου


Μετά την διαπίστωση μου ότι στην Κύπρο η υπόθεση μήνυσης του δημοσιογράφου Λιακόπουλου για λίβελο εναντίων του και η δικαστική διαμάχη με τον blogger Τσιπρόπουλο δεν είναι ευρέως γνωστή αποφάσισα να σας την παρουσιάσω επειδή την βρίσκω πολύ ενδιαφέρουσα:

Κάπου μέσα στο 2006 (αν δεν κάνω λάθος) το blog Funel.blogspot.com (προσέξτε το blogspot.com, έχει σημασία για την συνέχεια!) έκανε σάτιρα (κοροϊδεύοντας ουσιαστικά) τον γνωστό τηλεπαρουσιαστή – πωλητή βίβλων μέσω τηλεόρασης – Δημοσθένη Λιακόπουλο.

Ο Λιακόπουλος κίνησε (όπως ο ίδιος ισχυρίζεται) μήνυση κατά αγνώστων για το δημοσίευμα το οποίο θεώρησε ως λιβελογράφημα.
Η ελληνική δικαιοσύνη εντόπισε φυσικά το Funel το οποίο όμως ήταν blogspot (δηλαδή πρόκειται για υπηρεσία της Google που έχει την έδρα της στην Αμερική). Η Google, ακολουθώντας την πάγια πολιτική της, αρνήθηκε να δώσει στοιχεία στην ελληνική δικαιοσύνη που θα πρόδιδαν τον ιδιοκτήτη του Funel (η Google δίνει στοιχεία μόνο σε περιπτώσεις κακουργημάτων, ενώ η συγκεκριμένη υπόθεση θεωρήθηκε πλημμέλημα).

Η είδηση όμως του Funel αναπαράχθηκε από το ευρετήριο ελληνικών ιστολογίων Blogme.gr (προσέξτε το .gr!). Επειδή ακριβώς το blog που αναπαρήγαγε την είδηση ήταν .gr (δηλαδή ελληνικό) η ελληνική δικαιοσύνη εντόπισε τον ιδιοκτήτη του ιστολογίου (που αναδημοσίευσε αυτόματα την είδηση) και κινήθηκε νομικά εναντίων του! Ο ιδιοκτήτης του ευρετηρίου ήταν ο Αντώνης Τσιπρόπουλος ο οποίος τώρα καλείται να αντιμετωπίσει αυτός (και όχι αυτός που πραγματικά τις έγραψε) τις κατηγορίες για λίβελο!

Η κατηγορία εναντίων του Τσιπρόπουλου ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών ενάντια στους έλληνες Bloggers οι οποίοι θεωρούν ότι η δίωξη του Τσιπρόπουλου είναι άδικη και ότι αποτελεί πλήγμα στην ελευθερία του λόγου στο διαδίκτυο.

Η δίκη συνεχίζεται και αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον η έκβαση της, τόσο από τον νομικό κόσμο όσο και από τους Βloggers!

Απόσπασμα από τηλεοπτική εκπομπή στην οποία συμμετέχουν οι 2 πρωταγωνιστές:

Τρίτη, 23 Μαρτίου 2010

Από την επίσκεψη της ΚΕΒΕΠ στο Βιβλιοδετείο Λέλλος



Παρουσίαση των υλικών που χρησιμοποιούνται στη βιβλιοδεσία.










Τεχνικές βιβλιοδεσίας: Ράψιμο εφημερίδων, περιοδικών



Τεχνικές βιβλιοδεσίας


Δημιουργία εξωφύλλου, βασικό εργαλείο του βιβλιοδέτη είναι το κόκκαλο με το οποίο ισιώνει τα χαρτιά





Παρασκευή, 19 Μαρτίου 2010

Ζητείται καταλογογράφος για το Ίδρυμα Μακαρίου Γ΄


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΟΥ

ΓΙΑ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ - ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΛΟΓΟΓΡΑΦΗΣΗ

Η Βιβλιοθήκη του Πολιτιστικού Κέντρου του Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ στη Λευκωσία ανακοινώνει ότι ενδιαφέρεται για αγορά υπηρεσιών για ταξινόμηση και ηλεκτρονική καταλογογράφηση υλικού της Βιβλιοθήκης από πτυχιούχους Βιβλιοθηκονόμους.

Απαιτούμενα προσόντα

· ΠΠτυχίο Βιβλιοθηκονομίας

· ΆΑριστη γνώση της ελληνικής γλώσσας και πολύ καλή γνώση της αγγλικής και μίας άλλης ευρωπαϊκής γλώσσας

· ΆΑριστη γνώση του προγράμματος ΑΒΕΚΤ 5.5 και του ταξινομικού συστήματος Dewey.

· ΕΕυρύτητα γενικών γνώσεων

Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει επίσης να έχουν πείρα από προηγούμενη ανάλογη εργασία και να υποβάλουν

· Ιδιόχειρο βιογραφικό σημείωμα και στοιχεία επικοινωνίας

· Φωτοαντίγραφα απολυτηρίου, πτυχίων σπουδών και άλλων τυχόν πιστοποιητικών

· Αναλυτική βαθμολογία μαθημάτων σπουδών Βιβλιοθηκονομίας

· Βεβαίωση από προηγούμενη εργασία απαραίτητη

Σημειώνεται ότι η εργασία θα διεξάγεται πρωινές ώρες.

Οι αιτήσεις θα πρέπει να υποβληθούν το αργότερο μέχρι τις 16 Απριλίου 2010 είτε ταχυδρομικώς είτε προσωπικώς σε κλειστό φάκελλο με τη σημείωση «Για παροχή υπηρεσιών Βιβλιοθηκονόμου» στη διεύθυνση:

Ίδρυμα Αρχ. Μακαρίου Γ΄,

Βιβλιοθήκη,

Τ.Θ. 21269, 1505 Λευκωσία

Πλατεία Αρχ. Κυπριανού, 1016 Λευκωσία.

Τρίτη, 16 Μαρτίου 2010

Επάγγελμα: Βιβλιοθηκονόμος! Τι είναι αυτό;


Η Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης (ΕΕΒΕΠ) διοργανώνει στην Αθήνα ημερίδα με θέμα «Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου τον 21ο αιώνα», το Σάββατο 20 Μαρτίου 2010 στην Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων.

Θεματικές ενότητες:
1. Kεντρική Ομιλία ΕΕΒΕΠ: Προκλήσεις και προοπτικές
2. Η Βιβλιοθηκονομική εκπαίδευση: το παρόν και το μέλλον
3. Ο Βιβλιοθηκονόμος ως επαγγελματίας
4. Βιβλιοθηκονομικές ενώσεις και συλλογική εκπροσώπηση
5. Προς μια Εθνική Πολιτική Βιβλιοθηκών

Με τις εργασίες της εν λόγω ημερίδας πρόκειται να ανοίξει ο διάλογος για το μέλλον της βιβλιοθηκονομίας στην χώρα μας και ειδικότερα όσον αφορά θέματα επαγγελματικά, εργασιακά και συλλογικής εκπροσώπησης.

Πάνω σε αυτό το θέμα, διαβάστε ένα πολύ πλήρες άρθρο για το τι είναι ο Βιβλιοθηκονόμος της σημερινής εποχής, ποια προσόντα πρέπει να έχει, τι αναμένεται από αυτόν, που θα σπουδάσει, τι περιλαμβάνουν οι σπουδές, πώς θα βρει δουλειά κλπ!


This exciting and varied profession embraces public service, literature, the cutting edge of technology, and more

By Rachel Singer Gordon -- Library Journal, 9/15/2009

So, you want to become a librarian? Welcome to a vibrant and exciting profession! Before leaping into a library career, though, take some time to explore your options. Learning what is involved and how librarians generally spend their time can help you determine if this is the field for you.

Perception vs. reality
While the popular perception of a librarian is of an older woman, hair in a bun, busily checking out books and shushing people all day, librarians’ actual duties, focus, and abilities are much more varied. While some still do enter the profession owing to their love of books, none of us gets to sit and read all day. Librarians’ workloads can range from creating original cataloging records for items in library collections and developing entire taxonomies to organize companies’ data to using their expert skills to answer complex reference questions. Many librarians also pursue newer career paths enabled by technology, which can range from having responsibility for implementing Web 2.0 technologies to managing an institutional repository.

A wide variety of options are open to information professionals. Beyond traditional options in public, academic, corporate, and school libraries, just about any organization in the information age needs people to shape, retrieve, and manage its information; if you think broadly about your prospects, you are able to maximize your opportunities.

If you intend to pursue a career in a traditional library, though, start by browsing the American Library Association (ALA) web site (www.ala.org) to find out about the different types of librarianship and the resources available to you from the national association. Also, be aware going in that there are several main types of libraries:

  • Academic libraries are found in colleges, community colleges, and universities and may be either general or focused on one area of specialization, as in an academic health sciences or law library. Librarians’ roles in these institutions include such varied positions and tasks as working on the reference desk, teaching bibliographic instruction, cataloging incoming materials, selecting materials in particular areas, serving as faculty and departmental liaisons, and maintaining library web pages and online collections. A second subject master’s is useful (and sometimes required) in many academic positions. Academic librarians who have faculty status are often held to similar tenure and promotion requirements as other faculty, resulting in an emphasis on research, publication, and community service in addition to their day-to-day duties. Find out more at the Association of College & Research Libraries (www.acrl.org).
  • Public libraries serve communities of all sizes and are distinguished by being open to all; this is what most people think of when they picture both libraries and librarians. Public libraries also employ people in multiple types of positions, which are often defined by department; you can choose a particular focus such as children’s librarianship, reference, technical services, systems librarianship, training, readers’ advisory, or collection development. Find more at thePublic Library Association.
  • School media centers (or school libraries) are found in K–12 institutions. Most librarians in public schools are required to have a state teacher or media certification in addition to their MLS; check your state’s requirements. Librarians in private schools may not be required to be certified, but jobs are less plentiful and pay may also be lower. School media specialists are responsible for meeting students’ informational needs and acting as instructional partners with teachers while also carrying out the functions of running school media centers on a day-to-day basis. Be sure to visit the American Association of School Librarians, or start your quest with “Have You Considered a Career as a School Librarian?”.
  • Special (corporate) librariesor information centers are found in corporations and other specialized environments, although many special librarians/information specialists now work with information outside the typical library setting and have a nonlibrary job title, ranging from knowledge manager to taxonomist. Find more at the Special Libraries Association. Since special librarianship is so broad, it also encompasses a number of subgroups from medical librarians to law librarians, each with its own typical set of duties and its own association. (Find more on medical librarianship at mla.org and law librarianship at aall.org.) Any previous experience or specialized degree will help you break into one of these specialized fields; seek out the relevant association(s) for your own area of interest.

Each of these types of libraries employs librarians in multiple subspecialties. In a public or academic library, for example, you can work in areas such as reference librarianship, answering questions at the reference desk and helping people with research; systems librarianship, working with library technology; or cataloging, creating, organizing, and annotating records for library materials. This list of "real job titles" for librarians and information professionals will give you an idea of the breadth of positions out there; also keep an eye on the job ads to see what types of jobs and titles are prevalent.

Librarianship can also be a great foundation for information-related careers in general; the skills you gain are directly transferable to a number of alternative careers, such as knowledge management, data mining, or competitive intelligence. You can think about careers with related organizations; library vendors, for example, often seek people with library and technical or library and training backgrounds.Some librarians choose to strike out on their own as independent information professionals and run research, indexing, records management, database, training, or other information-related businesses. This is a move best made by those with some years of experience as a librarian, though; it takes time to build up the skills and contacts necessary to run and market your own enterprise. Find more at the Association of Independent Information Professionals (aiip.org).

Before making the leap
We each have our own mix of reasons for entering the profession, and you’ll need to determine yours. Librarians, though, tend to be passionate about their career choice—this is not usually a profession people enter for the money but rather because they feel a calling to connect people with information, they find it a dynamic and fascinating field, they have a burning need to find information about anything and everything, or they are excited about technology’s potential to transform the way we interact with information. Asked why they became a librarian, some explain:

  • “I don’t really want to be a librarian in the traditional sense, but I went into the LIS degree hoping for a jane-of-all-trades, Renaissance scholar–type education. Who knows little random bits about everything? Librarians!”
  • “I realized not everybody liked searching for stuff as much as I do and became a librarian to help the confused/frustrated and make access to information more user friendly.”
  • “Because Jorge Luis Borges was a librarian. Also because of Rupert Giles on Buffy. I like helping people and serving my community. I love the kind of services libraries provide to their communities. I like playing with new technology.”
  • “I was working in a bookstore and liked helping people find books; it was an incredibly powerful and empowering thing to do. I was also impressed by a public librarian I knew who said she didn’t know everything, but she knew how to find out anything. I find it immensely satisfying work, morally and politically—plus a lot of fun!”
  • “I enjoy working with people, technology, and information. Resolving a patron’s problem by using the resources available at my library, I imagine, is comparable to what a doctor feels after saving a patient’s life, or a lawyer feels after freeing an innocent person. While at completely different levels, to the patron, their problem at that moment can be life-altering, and, like doctors and lawyers, as a librarian I can make a difference.”
  • “I didn’t enjoy my brief time in business and spent so much time at the library I figured I might as well work there. I started doing informational interviews and was impressed by all the people in librarianship who love their jobs.”
  • “What I love about library science is that no day is ever the same, and you learn new things every day. When doing reference, it’s all the fun of research without having to write the paper; when doing cataloging, it’s like being paid to do puzzles all day. The more I study, the more I learn about LIS, the more interesting I find it. There is no limit to the things I can learn.”

Before deciding this is the right profession for you, put that urge to find information to work. Begin by conducting some informational interviews. Talk to working librarians in different types of libraries to find out why they entered the profession, whether their initial perceptions match the reality of library work, and what they do—and enjoy doing—in their jobs. Our impulse to share information extends to sharing information on the profession itself.

Ολόκληρο το πολύ ενδιαφέρον άρθρο εδώ.

Παρασκευή, 12 Μαρτίου 2010

Κενή θέση καταλογογράφου στο Νεάπολις - ΠΑΦΟΣ

ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ

Θέση: Βιβλιοθηκονόμος

Γραφείο: Τεκμηρίωσης

  1. ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΕΣ

1. Υπεύθυνος για την οργάνωση, διοίκηση, σχεδιασμό και ανάπτυξη του τομέα καταλογογράφησης:

i. Εισάγει τα στοιχεία των τεκμηρίων στο σύστημα αυτοματοποίησης της Βιβλιοθήκης.

ii. Εφαρμόζει τους κανόνες δημιουργίας καθιερωμένων όρων (authorities files).

iii. Εκτελεί τον έλεγχο των εισαγόμενων και εξαγόμενων εγγραφών προς/από το Συλλογικό Κατάλογο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (αναδρομική διόρθωση),

iv. Χαράζει πολιτική για τις περιπτώσεις που δεν καλύπτονται από τα γενικά πρότυπα.

v. Μεριμνά για την τήρηση των κανόνων καταλογογράφησης και την άμεση διόρθωση του αρχείου καθιερωμένων όρων.

2. Εκτελεί διοικητικά καθήκοντα αναφορικά με την μηχανογράφηση και εξέταση διαφόρων υποθέσεων, προβλημάτων και θεμάτων που αφορούν τις αρμοδιότητες του.

3. Υπεύθυνος για την εποπτεία, καθοδήγηση, εκπαίδευση και ανάπτυξη υφιστάμενου προσωπικού στη διεκπεραίωση των σχετικών λειτουργιών της βιβλιοθήκης.

4. Εκτελεί οποιαδήποτε άλλα συναφή καθήκοντα του ανατεθούν.

  1. ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ

1. Δίπλωμα Αναγνωρισμένης Σχολής Ανώτατης Εκπαίδευσης στη Βιβλιοθηκονομία/ Επιστήμη Πληροφόρησης.

2. Πολύ καλή γνώση της Ελληνικής και της Αγγλικής γλώσσας.

3. Πείρα στη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας για τη διεκπεραίωση των λειτουργιών βιβλιοθήκης θα θεωρηθεί ως επιπρόσθετο προσόν.

4. Ακεραιότητα χαρακτήρα, εχεμύθεια, οργανωτική και διοικητική ικανότητα, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα, ευθυκρισία και ικανότητα συνεργασίας.

5. Τετραετής πείρα σχετική με τα καθήκοντα της θέσης θα αποτελεί πλεονέκτημα.


Αιτήσεις μέχρι 31 Μαρτίου 2010

Πέμπτη, 11 Μαρτίου 2010

ΚΕΝΗ ΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΟΥ ΣΤΟ CIIM

CYPRUS INTERNATIONAL INSTITUTE OF MANAGEMENT - LIBRARIAN

The Cyprus International Institute of Management, an innovative international business school in Cyprus, widely considered a centre of excellence, invites applications for the position of Librarian.

Qualifications
· A good university degree in Library Studies or related area, such as Information Science, and some experience.
· Fluency in Greek and English; excellent communication skills.
· Well-developed reference and inquiry skills, and attention to detail.
· Excellent knowledge of computer software, the Internet, and database management.

Responsibilities
· Normal library duties (for both printed and electronic resources).
· Database maintenance and research support.
· Preparation of course material for degree and executive training programmes.
· Other administrative duties and research assignments.

Working hours: Monday to Friday 12:00 pm - 8:30 pm.

Remuneration
Excellent remuneration package depending on qualifications and experience; generous benefits (paid vacation, provident fund, medical insurance); pleasant working environment
.

Please apply, by 19 March 2010, by sending a covering letter and your CV to:
Fax: 22331121, or email: ciim@ciim.ac.cy. Tel: 22462246 Web: www.ciim.ac.cy.

Σάββατο, 6 Μαρτίου 2010

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΕΒΕΠ: ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΟΥ ΤΥΠΟΥ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

4 Mαρτίου 2010

Στην εποχή μας τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα χαρακτηρίζονται από την προσαρμογή στην κοινωνία των πληροφοριών με ταυτόχρονη μετάθεση της έμφασης από τη μάθηση πληροφοριών που συμπεριλαμβάνει την απόκτηση ενός βασικού αποθέματος γνώσεων στην ανάπτυξη δεξιοτήτων.
Οι δεξιότητες αυτές περιλαμβάνουν την ανάπτυξη αναλυτικο-συνθετικής ικανότητας που αποτελεί προϋπόθεση της κριτικής σκέψης, της προώθησης της δημιουργικότητας, της ικανότητας μεταφοράς της μάθησης, το συνδυασμό γνώσεων που αναφέρονται σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, την ευελιξία λήψης αποφάσεων, την ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων και άλλα παρόμοια.
Είναι προφανές ότι χρειάζεται να τεθούν στη διάθεση του μαθητή υπηρεσίες και υποδομές που βοηθούν στην ανάπτυξη μιας θετικής και ενεργητικής στάσης απέναντι στη μάθηση, προκειμένου αυτός να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του αύριο και στην ανακάλυψη της γνώσης.
Κεντρικό ρόλο στη νέα υποδομή της μάθησης διαδραματίζουν οι βιβλιοθήκες, ώστε οι νέοι να έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν τις απαιτούμενες νέες δεξιότητες πρόσληψης της γνώσης, Οι βιβλιοθήκες, εν γένει, συμβάλλουν στην παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους, υποστηρίζουν τη λειτουργία ενός ουσιαστικού και ευέλικτου πλαισίου δια βίου μάθησης, που περιλαμβάνει τις δυνατότητες για αυτομάθηση και αποτελούν μέρος της βασικής υποδομής για την προώθηση της έρευνας σε όλα τα επίπεδα.
Αποτελεί λοιπόν κοινή παραδοχή ότι η ύπαρξη και αποτελεσματική λειτουργία μιας καλά οργανωμένης και επαρκώς στελεχωμένης βιβλιοθήκης θεωρείται σε παγκόσμια κλίμακα απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης.
Στη σύγχρονη πραγματικότητα θεωρείται απαραίτητο να υπάρξει σύνδεση της βιβλιοθήκης με τη μαθησιακή διαδικασία στα σχολεία και να συμβάλει στη δημιουργία κλίματος που θα ευνοεί και θα ενθαρρύνει τη φιλαναγνωσία ανάμεσα στους μαθητές.
Οι Βιβλιοθήκες μπορούν να αποτελέσουν κεντρικό συστατικό του νέου σχολείου. Από τη φύση τους αποτελούν το συνδετικό κρίκο μεταξύ «παραγωγών» και «χρηστών» της γνώσης. Στις νέες συνθήκες πρέπει να παρέχουν υπηρεσίες πληροφόρησης «προστιθέμενης αξίας», όπως ψηφιακές βιβλιοθήκες γκρίζας βιβλιογραφίας, δυνατότητες εξατομικευμένης πρόσβασης στην πληροφορία (personalisation), φιλτράρισμα πληροφορίας και υπόδειξη πληροφοριακών πηγών, συμμετοχή σε ηλεκτρονικές εκδόσεις κλπ.
Επιπλέον οι κοινοπρακτικές συνεργασίες των Βιβλιοθηκών συντελούν τόσο στη διεύρυνση των πηγών πληροφόρησης, όσο και στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων των βιβλιοθηκονόμων όχι μόνο ως «ενδιάμεσου πληροφόρησης», αλλά και ως εκπαιδευτή.
Η προαγωγή της κριτικής σκέψης που επιτυγχάνεται μέσω της βιβλιοθήκης είναι βασικό χαρακτηριστικό του μαθητοκεντρικού υποδείγματος και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την απόκτηση πληροφοριακών δεξιοτήτων.
Αποτελεί επιτακτική ανάγκη στο σχεδιασμό του νέου σχολείου να ενσωματωθεί η βιβλιοθήκη ως ουσιαστικός συντελεστής αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και βασικός παράγοντας στην εκπλήρωση των σκοπών και επιδιώξεων του σύγχρονου σχολείου.

Με δεδομένο ότι η παρουσία των υπαρχουσών σχολικών βιβλιοθηκών περιορίζεται σε ένα πολύ μικρό αριθμό σχολικών μονάδων χωρίς την παρουσία επαγγελματιών πτυχιούχων των σχολών Βιβλιοθηκονομίας (ΑΕΙ – ΤΕΙ) και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των τωρινών υπευθύνων τους δεν μπορούν να ανταποκριθούν στους στόχους του σχολείου του μέλλοντος, προτείνεται να ακολουθηθεί ένα μοντέλο που να προβλέπει τη συνεργασία με τις δημοτικές βιβλιοθήκες, τις ακαδημαϊκές και μακροπρόθεσμα τη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος βιβλιοθηκών που θα περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Για τον παραπάνω σκοπό και για το γεγονός ότι στις έως τώρα εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας για «το σχολείο της νέας εποχής» απουσιάζει ο ρόλος της βιβλιοθήκης ως βασικού παράγοντα για την αναβάθμιση του σχολείου και της μαθησιακής διαδικασίας, η ΕΕΒΕΠ με το αίτημα συνάντησης επιθυμεί να καταθέσει τις προτάσεις της στο νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί.

Πέμπτη, 4 Μαρτίου 2010

Αφιέρωμα στα ηλεκτρονικά έντυπα




Στο νέο τεύχος του περιοδικού Σύγχρονη Άποψη (Μάρτιος-Απρίλιος 2010), περιλαμβάνεται αφιέρωμα στις ηλεκτρονικές πηγές και την επιρροή που έχει η εξάπλωση τους, στα έντυπα.

Συγκεκριμένα μπορείτε να διαβάσετε:

- Η εξέλιξη των έντυπων μέσων ενημέρωσης του Δημήτριου Ηλιάδη

- Ένα καινούργιο μέσο ανάγνωσης: συσκευές ανάγνωσης ψηφιακών βιβλίων στην εκπαίδευση του Χρίστου Λαουδιά

- Για πόσο καιρό ακόμη μπορεί να αντέξει η έντυπη εφημερίδα; του Alan D. Mutter

- Στην εποχή του ηλεκτρονικού βιβλίου του Ανδρέα Κ. Ανδρέου



*Το περιοδικό κυκλοφορεί σε όλα τα περίπτερα της Κύπρου.

Τετάρτη, 3 Μαρτίου 2010

Επίσκεψη σε Βιβλιοδετείο


Το ΔΣ της ΚΕΒΕΠ σας καλεί να επισκεφτούμε το Βιβλιοδετείο Λέλλος στη Λεμεσό στις 20 Μαρτίου, ώρα 11:30 πμ. Το Βιβλιοδετείο Λέλλος είναι ένα μικρό εργαστήρι που έχει παράδοση στη βιβλιοδεσία πάνω από μισό αιώνα. Ο ιδιοκτήτης κ Πέτρος Κωνσταντινίδης θα μας ξεναγήσει στο χώρο και θα μας μιλήσει για τη είδη της βιβλιοδεσίας, τα υλικά που χρησιμοποιούνται, τις ιδιότητες του χαρτιού και την προληπτική συντήρηση του.

Το Βιβλιοδετείο βρίσκεται στην παλιά Λεμεσό στην οδό Αγίου Ανδρέου 211, κοντά στο Columbia Plaza. Επισυνάπτεται χάρτης.

Για συμμετοχές παρακαλώ απευθύνεστε στη Μίνα Χαραλάμπους, τηλ. 99515775, ηλ. ταχυδρ. charalambous.m@unic.ac.cy και Λουίζα Πελεκάνου, τηλ. 99319403, ηλ. ταχυδρ. louizap@yahoo.com

Μετά το Βιβλιοδετείο θα φάμε όλοι μαζί σε κοντινό εστιατόριο.

Τρίτη, 2 Μαρτίου 2010

Ελλάδα: Τέλος στην ηλεκτρονική πρόσβαση των πανεπιστημίων στα επιστημονικά περιοδικά;!

Τεράστια τα χρέη της πολιτείας
Τέλος στην ηλεκτρονική πρόσβαση των πανεπιστημίων στα επιστημονικά περιοδικά

Eurokinissi
Η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου
Αθήνα
Στείλε το άρθρο με emailΤύπωσε το άρθρο

Να κόψουν την πρόσβαση των ελληνικών πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων στις «τράπεζες» πληροφοριών τους, αποφάσισαν οι διεθνείς μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι επιστημονικών περιοδικών, καθώς η πολιτεία δεν έχει εξοφλήσει τις συνδρομές για τα έτη 2009-2010, ύψους 33 εκατ. ευρώ.

Με την απόφαση αυτή, χιλιάδες φοιτητές, διδάσκοντες και ερευνητές της χώρας χάνουν την πρόσβαση σε 12.000 τίτλους επιστημονικών περιοδικών.

Η εξέλιξη αυτή οδήγησε στη παραίτηση του πρύτανη του Πανεπιστημίου του Αιγαίου και προεδρεύοντα της Συνόδου Πρυτάνεων των ΑΕΙ Α. Τρούμπη. Η παραίτηση του κ. Τρούμπη υποβλήθηκε «ως ύστατη έκκληση προς την ελληνική πολιτεία, προς αντιμετώπιση του μείζονος θέματος απαγόρευσης πρόσβασης των ελληνικών πανεπιστημίων και ερευνητικών ιδρυμάτων στις διεθνείς βιβλιοθήκες, λόγω αδυναμίας ή αδιαφορίας του ελληνικού κράτους να ανταποκριθεί στην πληρωμή των συνδρομών σε αυτές».

Σύμφωνα με το Βήμα, το κονδύλι για την κάλυψη των οφειλών έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Παιδείας, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει η έγκριση του υπουργείου Οικονομικών.

Η 1η Μαρτίου, λοιπόν, ήταν η τελευταία ημέρα διανομής επιστημονικών τίτλων στην Ελλάδα από τον Εlsevier, έναν από τους μεγαλύτερους προμηθευτές των πληροφοριών επιστήμης και υγείας παγκοσμίως, ο οποίος και δημοσιεύει περίπου 250.000 άρθρα τον χρόνο σε 2.000 περιοδικά.

Τα προηγούμενα χρόνια, οι επιστημονικές συνδρομές σε διεθνούς εκδοτικούς οίκους χρηματοδοτούνταν από κοινοτικά κονδύλια, καθώς θεωρούνταν για τη χώρα μας στόχος αναπτυξιακός. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ενέκρινε την ένταξη του κονδυλίου για τις ηλεκτρονικές επιστημονικές βιβλιοθήκες στο τέταρτο κοινοτικό «πακέτο» κονδυλίων (ΕΣΠΑ), καθώς κρίθηκε ότι αποτελεί πλέον λειτουργικό έξοδο και θα έπρεπε να έχει προβλεφθεί η ένταξή του στο πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεών του.

Σε μια άλλη εξέλιξη, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου παραιτήθηκε εις ένδειξη διαμαρτυρίας για την αδράνεια του ελληνικού κράτους, και η ΕΕΒΕΠ εξέδωσε την εξής ανακοίνωση:

Σε μια εποχή που η πρόσβαση στη γνώση μέσα από την αναζήτηση της πληροφορίας σε επιστημονικά περιοδικά και βάσεις δεδομένων συνιστά βασικό εργαλείο εκπαίδευσης και έρευνας η ελληνική πολιτεία στερεί από την ακαδημαϊκή – ερευνητική κοινότητα το θεμελιώδες της δικαίωμα μη φροντίζοντας να είναι συνεπής στις συμβατικές υποχρεώσεις που καλείται να εκπληρώσει.

Το πρόβλημα που έχει ανακύψει εδώ και ένα χρόνο λόγω της μη καταβολής συνδρομών δυστυχώς μέχρι και σήμερα δεν έχει αντιμετωπιστεί με τον κατάλληλο τρόπο.

Η παρουσία του Καθηγητή Β. Παπάζογλου και πρώην Προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών στη θέση του Ειδικού Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης μας κάνει να πιστεύουμε ότι θα βρεθεί σύντομα λύση αν και αυτό δεν αναιρεί τα λάθη και τις παραλείψεις προηγούμενων ετών που μας οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση.

Η απόσυρση του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου Καθηγητή Α. Τρούμπη ως ένδειξη διαμαρτυρίας για το αδιέξοξο που έχει δημιουργηθεί επιβεβαιώνει δυστυχώς την τραγική κατάσταση.

Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο ίδιος στο έγγραφο απόσυρσης του στα μέλη της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Αιγαίου:

«Οι διαχρονικές ευθύνες της Πολιτείας είναι προφανείς: όπως λέω και στην ανωτέρω συνημμένη επιστολή μου, υπάρχουν πράγματα μη-ανεκτά, όσον καλή κι αν είναι η γενική πρόθεση. Αδυνατώ να δεχθώ ότι η γενική βλακώδης γραφειοκρατία και διαχειριστική λαγνεία των υπηρεσιών δύνανται να υπερτερούν της πολιτικής απόφασης και της στρατηγικής βάθους. Πανεπιστήμια χωρίς βιβλιοθήκες δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο, ερευνητές χωρίς βιβλιογραφία είναι ανέκδοτο, όπως και τα greek statistics! Πού; Στην Ελλάδα της ψηφιακής σύγκλισης; Να κάνουν τη δουλειά τους και να την κάνουν έγκαιρα, γρήγορα και σωστά! Όλα τα άλλα, υπολείπονται της ουσίας…
Πώς θα συμμετάσχω σε εκλεκτορικά νέων συναδέλφων, συζητώντας περί δημοσιεύσεων και impact factor, όταν επί καιρώ δεν θα μπορούν να διαβάζουν τη διεθνή βιβλιογραφία; Πώς θα διευθύνω διδακτορικά και μεταπτυχιακές διατριβές, νέων ανθρώπων χωρίς πρόσβαση σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες; Γιατί να πάει μια σειρά φοιτητών χαμένη; Στο όνομα του υψηλού επιπέδου σχεδιασμού του ΕΣΠΑ και του ΠΔΕ, που διαρκεί 3 χρόνια τώρα; Όχι, από εμένα…»

H Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων ζητάει την άμεση παρέμβαση της Υπουργού Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Άννας Διαμαντοπούλου προκειμένου έστω και την ύστατη αυτή στιγμή να βρεθεί λύση και να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση στις επιστημονικές πηγές που παρέχονται από τις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες στο μέλλον.

Με δεδομένο ότι οι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες έχουν δεχθεί από το Μαϊο του 2009 σοβαρά πλήγματα να επανεξεταστεί το πλαίσιο της οργανωτικής – λειτουργικής δομής τους και να υπάρξουν οι κατάλληλες παρεμβάσεις που θα τις ενισχύσουν τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και με την περαιτέρω ανάπτυξη – αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχουν στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Θα επιθυμούσαμε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου και διαπρεπής πανεπιστημιακός δάσκαλος να αναθεωρήσει την απόφαση του και να συνεχίσει να στέκεται αρωγός και συμπαραστάτης των βιβλιοθηκών και των εργαζομένων σ΄αυτές.

Ελπίζουμε να μην ισχύσει τούτη τη φορά η ρήση του ποιητή:

«Και στο πα, μη λαξεύεις άλλους σταυρούς, πάντα κάποιος βρίσκεται να σταυρωθεί»

Το ΔΣ της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης

Η κατάσταση επηρεάζει άμεσα και όλες τις κυπριακές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες που συμμετέχουν στην Heal Link!

Δευτέρα, 1 Μαρτίου 2010

Έτος αναγνωσιμότητας από το Δήμο Αγλαντζιάς!!

Ο Δήμος Αγλαντζιάς, πρωτοπορώντας για ακόμα μια φορά, έχει αποφασίσει, μέσα στα πλαίσια της πολιτιστικής του πολιτικής, την ανάπτυξη προγράμματος αύξησης της αναγνωσιμότητας ανάμεσα στους δημότες του.

Όλοι αναγνωρίζουν τη σημασία του διαβάσματος αφού το διάβασμα είναι αναγκαίο για την καλλιέργεια του πνεύματος, την ανάπτυξη της γνώσης και της κριτικής σκέψης. Επίσης είναι μια αναγκαία προϋπόθεση για πλήρη συμμετοχή στα κοινωνικά δρώμενα και προσανατολισμό στο σημερινό κόσμο, που βομβαρδίζεται με πληθώρα πληροφοριών μέσα από τα ηλεκτρονικά μέσα.

Ο Δήμος Αγλαντζιάς, αναγνωρίζοντας τη σημασία αυτή και βλέποντας τα χαμηλά ποσοστά αναγνωσιμότητας των Κυπρίων σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε την ανάπτυξη του συγκεκριμένου προγράμματος. Ο κύριος άξονας των δραστηριοτήτων του για το 2010 θα είναι τα παιδιά ενώ ταυτόχρονα θα δοθεί βάρος στην προβολή επωνύμων της τοπικής, και όχι μόνο, κοινωνίας που τους αρέσει το διάβασμα με στόχο να γίνουν πρότυπα για τα παιδιά.

Η προσπάθεια του Δήμου Αγλαντζιάς είναι πρωτοπόρα για τα Κυπριακά δεδομένα, αφού για πρώτη φορά επίσημος φορέας αναπτύσσει πρόγραμμα αύξησης της αναγνωσιμότητας με στόχο μάλιστα να το καταστήσει θεσμό.

Στις εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί περιλαμβάνονται :

  • Αναγνώσεις επωνύμων στα σχολεία
  • Παρουσίαση ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών όπως η EUROPEANA κ.λ.π.
  • Έκθεση βιβλίου
  • Έκθεση φωτογραφίας με θέμα «Εγώ Διαβάζω, Εσύ;» όπου επώνυμοι θα φωτογραφηθούν διαβάζοντας και άλλες εκδηλώσεις που θα ανακοινωθούν σύντομα.

Το εναρκτήριο λάκτισμα στην εκστρατεία αύξησης της αναγνωσιμότητας που πραγματοποιείται από το δήμο Αγλαντζιάς έδωσε η σύζυγος του προέδρου της Δημοκρατίας Έρση Χριστόφια με αναγνώσεις στα παιδιά του Δ’ Δημοτικού Σχολείου Αγλαντζιάς.

Σε ομιλία του στην έναρξη της εκδήλωσης ο δήμαρχος Αγλαντζιάς Αντρέας Πέτρου τόνισε ότι έχοντας υπόψη και κατανοώντας πλήρως το ρόλο που διαδραματίζει το βιβλίο στην καλλιέργεια του πνεύματος, στην ανάπτυξη της γνώσης και της κριτικής σκέψης, εγκαθίδρυσε και λειτούργησε από το Δεκέμβρη του 1986 τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγλαντζιάς. Με την πάροδο των χρόνων η βιβλιοθήκη χρησιμοποιείτο από τους αναγνώστες όλο και περισσότερο και ταυτόχρονα εμπλουτιζόταν ανάλογα, με αποτέλεσμα σήμερα η Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγλαντζιάς ν’ αριθμεί 3.500 μέλη και 20.000 τόμους βιβλίων. «Δεν είναι δε υπερβολή αν πούμε πως κατατάσσεται στις πρώτες, αν όχι η πρώτη, βιβλιοθήκη σε χρήση από τους αναγνώστες» είπε ο δήμαρχος. Πρόσθεσε ότι «έχοντας αυτά κατά νου και σε μια πρωτοποριακή ενέργεια για τα κυπριακά δεδομένα, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε εκστρατεία αύξησης της αναγνωσιμότητας και της δημιουργίας πολιτιστικών προτύπων, μέσα από την ανάγνωση στα παιδιά και τους ενήλικες». Η εκστρατεία αυτή, που εντάσσεται στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων του δήμου, ξεκίνησε επίσημα χθες και θα διαρκέσει μέχρι τον Οκτώβριο και με προοπτική να καταστεί θεσμός.

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων τις αναγνώσεις επωνύμων. Πέραν από το Δήμαρχο και τους Δημοτικούς Συμβούλους θα αναγνώσουν στα παιδιά μεταξύ άλλων οι πιο κάτω: Επίτροπος Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αντρούλα Βασιλείου, ο υπουργός Παιδείας Αντρέας Δημητρίου, οι κύριοι Θέμης Θεμιστοκλέους Γενικός Διευθυντής Ρ.Ι.Κ., Αντρέας Καρτακούλης Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου Κ.Ο.Α, Σταύρος Λούρας ηθοποιός, Σταύρος Ζένιος, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Γιώργος Τσαλακός δημοσιογράφος, και Μιχάλης Παπαπέτρου πρώην Κυβερνητικός Εκπρόσωπος.

Από το Δήμο Αγλαντζιάς
Πολιτιστική Υπηρεσία
Τηλ. 22462058, Tηλεομοιότυπο: 22455799
Email: culture@aglantzia.org.cy

Αναγνώστες

Αρχειοθήκη ιστολογίου