Δευτέρα, 29 Οκτωβρίου 2007

Η σχέση Βιβλιοθήκης , συγγραφέων και παιδιών - Προώθηση της φιλαναγνωσίας μεταξύ των παιδιών

(Εισήγηση απο το Συνέδριο για τη Φιλαναγνωσία)

Ο κόσμος μας καθημερινά δοκιμάζεται. Η κοινωνία μας αποχρωματίζεται. Τα παιδιά μας απομακρύνονται από την αθωότητα και τ’όνειρό τους.

Μετά τις διαπιστώσεις αυτές κρίναμε ως ένας πνευματικός χώρος, ως μια μικρή κιβωτός υπόστασης να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά μας να αναλώσουν λίγο χρόνο στη μελέτη και στο διάβασμα αξιόλογων εντύπων, ελπίζοντας έτσι ότι θα τους δώσουμε τα εφόδια για να χαράξουν μια δική τους πορεία μέσα στο χρόνο αυτό της ανήσυχης ζωής μας.

Εδώ και μερικά χρόνια σκεφτήκαμε και εφαρμόσαμε ένα πρόγραμμα εκδηλώσεων, παρουσίασης συγγραφέων και των έργων τους με στόχο μοναδικό να αγαπήσει το παιδί το βιβλίο και να του γίνει σύντροφος καλός για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς του.

Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Στροβόλου όπου εργάζομαι πρωτοκαθιέρωσε το θεσμό των Λογοτεχνικών Πρωϊνών που σταδιακά υιοθετήθηκε και από αρκετές από τις υπόλοιπες δημοτικές βιβλιοθήκες, ως επί το πλείστον στην επαρχία Λευκωσίας.

Το πρόγραμμα αυτό ξεκίνησε έχοντας δυο βασικούς στόχους. Πρώτιστα, να καινοτομήσει επιδιώκοντας την αλλαγή στη νοοτροπία της απλής – θα τολμούσα να πώ και μονότονης καμιά φορά - ανάγνωσης λογοτεχνικών βιβλίων μέσα στην τάξη και κατά δεύτερο, αλλά εξίσου σημαντικό λόγο, να επιδιώξει την ανάδειξη και στην εκπαιδευτική κοινότητα της διδακτικής τής λογοτεχνίας.

Ποιος θα μπορούσε να δώσει τη ζωντάνια και την αμεσότητα στο βιβλίο εκτός από τον ίδιο το συγγραφέα!

Με αυτό λοιπόν το σκεπτικό άρχισε η συνεργασία της Δημοτικής Βιβλιοθήκης με τους Κύπριους συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας , μέλη του ΚΣΠΝΒ με τελικό αποδέκτη τα παιδιά των δημοτικών σχολείων της περιφέρειάς της.

Σήμερα, 14 χρόνια μετά την πρώτη συνάντηση, έχοντας την άποψη του έμπειρου πλέον κριτή μπορούμε να δηλώσουμε ότι το εγχείρημα πέτυχε και συνεχίζεται αδιάκοπα με την ίδια επιτυχία σε εβδομαδιαία βάση. Τα παιδιά έχουν αντιληφθεί ότι δε θεωρείται μάθημα η επίσκεψή τους στη βιβλιοθήκη, αλλά μια ευκαιρία για να γνωρίσουν από κοντά τόσο το συγγραφέα του αγαπημένου τους βιβλίου όσο και το χώρο της βιβλιοθήκης. Οι συγγραφείς αφιλοκερδώς και με πολλή προθυμία ενισχύουν το θεσμό.Το γνωστικό-επιστημονικό κέρδος είναι αμφίδρομο και για τους τρεις φορείς, βιβλιοθήκη- συγγραφείς- παιδιά.

Παρόλο που οι ομάδες των παιδιών είναι κάθε βδομάδα διαφορετικές εντούτοις υπάρχει ομοιότητα στις ερωτήσεις που υποβάλλουν. Οι πιο συνηθισμένες από αυτές απευθύνονται καταρχήν στο βιβλιοθηκονόμο και αφορούν το πότε λειτούργησε η βιβλιοθήκη, πόσα βιβλία διαθέτει και ποιο είναι το ωράριο λειτουργίας της.

Ο φιλοξενούμενος συγγραφέας δέχεται και αυτός διάφορες ερωτήσεις όπως για το πότε γεννήθηκε, πόσα βιβλία έχει γράψει, πότε έγραψε το πρώτο του βιβλίο, τι ετοιμάζει για τη συνέχεια, πόσο χρόνο χρειάζεται να γράψει ένα βιβλίο και πώς γεννιούνται οι ιδέες για τα βιβλία του.

Επιπλέον, τους δίνεται η ευκαιρία να ξεφυλλίσουν τα βιβλία και να ακούσουν το συγγραφέα να διαβάζει αποσπάσματα από τα βιβλία του. Συνήθως επιλέγεται ένα ελκυστικό κομμάτι για να κεντρίσει το ενδιαφέρον των παιδιών. Μερικοί από τους συγγραφείς χρησιμοποιούν παράλληλα και σύγχρονα μέσα όπως cd , προσχέδιο εικονογράφησης βιβλίου κλπ. θέλοντας να περάσουν έμμεσα το μήνυμα ότι τεχνολογία και βιβλίο μπορούν να συνυπάρξουν.

Αγαπητοί φίλοι,

Η λογοτεχνία, σε όλα της τα είδη, συσφίγγει τους δεσμούς μεταξύ των ανθρώπων, τους ενώνει.

Η συνεργασία του συγγραφέα με τη βιβλιοθήκη είναι σημαντικός παράγοντας για την προώθηση του βιβλίου.Η πρόσκληση αναγνωρισμένων λογοτεχνών αλλά και άλλων συντελεστών της δημιουργίας ενός βιβλίου (εικονογράφων κλπ) συμβάλλει έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια στενότερη σχέση του μικρού κυρίως αναγνώστη με το βιβλίο.

Μέσα από τέτοιου είδους συναντήσεις ο συγγραφέας εξάγει τα δικά του συμπεράσματα όσον αφορά τις προτιμήσεις των παιδιών για το θέμα του βιβλίου και συγκεκριμένα την ανάγκη τους για περισσότερη περιπέτεια, για περισσότερο και πιο αυθεντικό χιούμορ, για πιο πλούσια εικονογράφηση και κυρίως για πρωτοτυπία.

Η κριτική από μέρους των παιδιών κατά τη διάρκεια των συναντήσεων επιβεβαιώνει την επιτυχία της προσπάθειας. Τα παιδιά γνωρίζουν από κοντά το συγγραφέα, νοιώθουν οικειότητα. Εκεί που θεωρούσαν ότι οι οι συγγραφείς είναι απλησίαστοι γίνονται φίλοι και εξακολουθούν να κρίνουν αμερόληπτα μετά την προσωπική γνωριμία. Μερικούς συγγραφείς τους συμπαθούν πάρα πολύ και άλλους λιγότερο. Κάποια έργα τους αρέσουν μερικά όχι.

Οι μαθητές αλλά και τα παιδιά μικρότερης ηλικίας έρχονται σε καθημερινή επαφή με βιβλία που οφείλουν να διαβάσουν που τους υποδεικνύουν είτε οι γονείς είτε οι δάσκαλοι τους. Τί χρειάζεται να γίνει: πρέπει να βρεθούν τρόποι με τους οποίους τα παιδιά να μάθουν να ταξιδεύουν στον κόσμο του βιβλίου, να επικοινωνούν από μόνα τους και δημιουργικά. Να βλέπουν το βιβλίο ως φίλο, ως σύντροφο, ως ψυχαγωγία , ως πηγή πληροφόρησης και ως το μέσο με το οποίο να μπορούν να λύνουν τις απορίες τους και με τη δική τους σκέψη και φαντασία να κρίνουν και να επιλέγουν αυτό που επιθυμούν.

Με την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας βοηθούμε τα παιδιά να αναπτύξουν την πρωτοβουλία και να διαμορφώνουν το χαρακτήρα τους. Κατά συνέπεια, να μπορούν να αντιστέκονται στους πειρασμούς (ναρκωτικά,εγκληματικότητα). Αυτό θα πρέπει να γίνει οργανωμένα, με επιστημονικό τρόπο και με διάφορες μεθόδους σύγχρονες και αποτελεσματικές.

Η οικογένεια, το σχολείο, οι βιβλιοθήκες (σχολικές, δημοτικές, δημόσιες) θα πρέπει να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο. Στις μέρες μας, η στενή συνεργασία οικογένειας και σχολείου, η δημιουργία και ο εμπλουτισμός των βιβλιοθηκών είναι πρωταρχικά θέματα προς βελτίωση.

Είναι καιρός να συνειδητοποιήσουν οι ιδιωτικοί και οι δημόσιοι φορείς ότι το βιβλίο δεν είναι είδος πολυτελείας αλλά αναγκαία πνευματική τροφή για όλους και ειδικά για τα παιδιά όλων των ηλικιών, προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας.

Η βιβλιοθήκη δεν είναι ένας χώρος με στοιβαγμένα βιβλία στα ράφια αλλά ένα πολιτιστικό κέντρο. Η βιβλιοθηκονομία ως επιστήμη και οι καταρτισμένοι βιβλιοθηκονόμοι μπορούν έχοντας τα κατάλληλα κίνητρα, κυρίως θα έλεγα την οικονομική επιχορήγηση, να συμβάλουν στην προβολή και στην διάδοση του βιβλίου στους χρήστες των β/θηκών κάθε ηλικίας, κυρίως βέβαια στα παιδιά.

Ο ρόλος τού βιβλιοθηκονόμου, γενικά της βιβλιοθήκης στη διάδοση τής φιλαναγνωσίας στα παιδιά είναι πολύ σημαντικός. Αφού οργανώσει σωστά το υλικό της βιβλιοθήκης, πρέπει να είναι σε θέση να δώσει κάθε πληροφορία γι΄αυτό στους χρήστες της. Είναι υποχρέωση του βιβλιοθηκονόμου να κινήσει το ενδιαφέρον των παιδιών για το διάβασμα και κατ’ επέκταση, για τον κόσμο της παιδικής λογοτεχνί-ας. Οφείλει να γίνεται ο μεσολαβητής στον οποίο θα προσφεύγουν τα παιδιά που αισθάνονται την ανάγκη να γνωρίσουν την παιδική λογοτεχνία. Πρέπει να είναι υπομονετικός και με κατανόηση να δέχεται τους μικρούς επισκέπτες και με τον δικό του τρόπο να προσπαθεί να πείσει το παιδί πως αξίζει να ταξιδέψει στον κόσμο της λογοτεχνίας παρόλες τις δυσκολίες. Η διαμόρφωση όμορφου και άνετου περιβάλ-λοντος στο χώρο της β/θήκης είναι επίσης στα καθήκοντά του, ούτως ώστε οι μικροί επισκέπτες ν΄αγαπήσουν το χώρο και να νοιώθουν ευχάριστα όταν βρίσκονται σε αυτό. Σε αυτό το σημείο βέβαια ανοίγεται ένα άλλο κεφάλαιο, το πώς δηλαδή η βιβλιοθήκη θα μπορούσε πρακτικά να διαμορφωθεί , το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει ένα από τα θέματα ενός μελλοντικού συνεδρίου.

Επικεντρώθηκα στο θεσμό των Λογοτεχνικών Πρωϊνών γιατί είναι μια προσπάθεια στην οποία συμμετείχα από τη γέννησή της και μπόρεσα να δώσω τα προσωπικά μου συμπεράσματα.

Υπάρχουν ωστόσο και αρκετοί άλλοι τρόποι με τους οποίους μπορεί μια β/θήκη και ένας βιβλιοθηκονόμος να ελκύει το ενδιαφέρον των παιδιών. Θα μπορούσα να αναφέρω, πάλι από προσωπική εμπειρία:

1. διαγωνισμούς ανάγνωσης βιβλίων - θέσπιση βραβείων
2. δραστηριότητες που έχουν σχέση με το είδος και τη θεματολογία του βιβλίου (θέατρο, ζωγραφική μουσική)
3. παρουσίαση βιβλίων - νέων εκδόσεων
4. έρευνες με εμπλοκή των σχολείων (θα σας παρουσιάσουμε στη συνέχεια το πόρισμα μιας τέτοιας έρευνας)
5. δημιουργικό γράψιμο μεταξύ των παιδιών (π.χ. πως είδαν την επίσκεψη στη β/θήκη, για την περιοχή τους κλπ)
6. δημιουργία γωνιάς ανάγνωσης στο χώρο της β/θήκης σε συνεργασία με τους συγγραφείς επ΄ευκαιρία κάποιας εορτής π.χ. Χριστούγεννα - Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου
7. συνεργασία με τα ΜΜΕ, να προταθεί δηλαδή η παρουσίαση σύντομης εκπομπής αφιερωμένης στο βιβλίο όπου θα γίνεται παρουσίαση βιβλίων ή ακόμη παρουσίαση δραστηριοτήτων των βιβλιοθηκών με συμμετοχή παιδιών και εκπαιδευτικών.
8. η έκδοση μικρών εφημερίδων για παιδιά (να συμμετέχουν στη συγγραφή και τα ίδια τα παιδιά)


Η πρόοδος της τεχνολογίας, τα καινούργια μέσα πολιτισμού,η τηλεόραση,οι Η/Υ, το διαδίκτυο και οι ψηφιακοί δίσκοι έχουν γίνει κομμάτι της ζωής των σύγχρονων παιδιών και θα μπορούσαν να διαδραμματίσουν γενικότερα σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας μέσω της εικόνας. Δημιουργούνται βέβαια άλλες παράμετροι πηγής προβλημάτων οι οποίες στο πλαίσιο αυτής της παρουσίασης δεν ενδείκνυται να αναλυθούν αφού το θέμα αυτό είναι πολυδιάστατο. Υπάρχει λοιπόν στο εξής ο κίνδυνος παραγκώνισης του βιβλίου. Μήπως τελικά θα καταντήσει κι αυτό μουσειακό έκθεμα;

Ο γνωστός επιστήμονας του 20ου αιώνα Αλμπέρτ Αϊστάιν είπε κάποτε πως η φαντασία είναι πιο σημαντική από τη γνώση. Κάποτε ζήτησε την συμβουλή του μια μητέρα για το πώς θα βοηθούσε τον γυιό της να γίνει επιστήμονας κι ο Αϊστάιν τη συμβούλεψε όπως διαβάζει παραμύθια, παραμύθια. Το παραμύθι βοηθά τα παιδιά να δημιουργούν με τη φαντασία τους τους ήρωες της ιστορίας με τον δικό τους συναισθηματικό τρόπο και συνάμα να μαθαίνουν τη ζωή και την κουλτούρα των προγόνων τους. Τίποτα δεν εμποδίζει λοιπόν τη συνύπαρξη τεχνολογίας-βιβλίου, με την προϋπόθεση αυτό να γίνει σε σωστές βάσεις χωρίς να προωθείται το ένα εις βάρος του άλλου.

Παρόλες ωστόσο τις δυσκολίες που συναντά το βιβλίο στις μέρες μας, εξακολουθεί ανεπηρέαστα να είναι το εγκυρότερο μέσο διεθνούς επικοινωνίας.

Μάλιστα παρατηρείται μεγάλη εκδοτική δραστηριότητα και ειδικότερα το παιδικό βιβλίο διεκδικεί αρκετά ψηλό ποσοστό. Είναι λυπηρό όμως που τα παιδιά δε διαβάζουν λογοτεχνία στο βαθμό που θα περίμενε κανείς, με συχνότερη δικαιολογία την έλλειψη ελεύθερου χρόνου.

Ας στείλουμε το μήνυμα ότι «το διάβασμα είναι πολιτισμός» και ότι από μικρή ηλικία διαπλάθει χαρακτήρες, πλουτίζει με γνώσεις δίνει τη δυνατότητα στα ίδια τα παιδιά να ψάχνουν και να ερευνούν ακόμα και τα πιο πολύπλοκα θέματα. Καλλιεργεί την τέχνη του λόγου. Διαμορφώνει την προσωπικότητα.

Ελπίζω και εύχομαι αυτή η καθ’όλα πρωτοποριακή πρωτοβουλία τού σημερινού συνεδρίου να έχει συνέχεια και διάρκεια για το καλό των παιδιών μας που τόσο πολύ και επιτακτικά το έχουν ανάγκη. Είναι στο χέρι μας να προχωρήσουμε ώστε στη διάθεση των παιδιών μας να φθάσουν πολλοί τόμοι βιβλίων. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε όλοι στο να γίνει πιο στενή η συνεργασία οικογένειας – σχολείου -βιβλιοθήκης. Πρωταρχικός είναι ο ρόλος του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, το οποίο ήδη επενδύει κονδύλια, προωθεί την ίδρυση οργανωμένων βιβλιοθηκών και στα σχολεία, επιτρέπει να εισαχθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα δραστηριότητες σχετικές με την προώθηση γνωριμίας των παιδιών με το βιβλίο και τον συγγραφέα, ενισχύει την προσπάθεια των οργανωμένων φορέων όπως της τοπικής αυτοδιοίκησης για την δημιουργία δανειστικών βιβλιοθηκών. Στο σημείο αυτό μπορούμε ν’ αναφέρουμε και το σημαντικό ρόλο των σχέσεων και της συνεργασίας που αναπτύσσονται για την προώθηση της φιλαναγνωσίας με σχολικούς και εξωσχολικούς παράγοντες. Τέλος, το κυριότερο και σημαντικό είναι η ίδρυση μιας σύγχρονης Κρατικής Βιβλιοθήκης.

Η Βιβλιοθήκη τού Δήμου Στροβόλου, ανάμεσα στις άλλες δραστηριότητες και εκδηλώσεις της, προχώρησε και ένα βήμα πιο μπροστά. Σε συνεργασία με το Δημοτικό Σχολείο Αποστόλου Βαρνάβα Στροβόλου, αφού ετοιμάστηκε ένα ερωτη-ματολόγιο που κυκλοφόρησε σε όλα τα δημοτικά σχολεία του Δήμου, μετά από σχετική έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, διεξήγαγε έρευνα με θέμα «Αναγνωστικές Συνήθειες των μαθητών Δημοτικών Σχολείων Δήμου Στροβόλου». Το πόρισμα αυτής της έρευνας επεξεργάστηκε από τους Κυριάκο Γεωργίου και Χριστόφορο Χριστοφόρου, ερευνητές του Κέντρου Ερευνών και Ανάπτυξης του Intercollege. Η αγαπητή φίλη Μύρια Νικολαϊδου, εκπαιδευτικός, β.δ., η οποία συνέβαλε τα μέγιστα για την πραγματοποίηση και επιτυχία αυτής της έρευνας, θα σας παρουσιάσει μέρος του πορίσματος τής έρευνας.

Θα ήθελα να τελειώσω με τις σκέψεις τής συγγραφέως Λίλας Κονομάρα:

«Η βιβλιοθήκη μπορεί να αποτελέσει ένα ζωντανό χώρο εκδηλώσεων, φέρνοντας τα παιδιά σε επαφή με όλες τις πτυχές του πολιτισμού. Συγγραφείς, ζωγράφοι, μουσικοί, μπορούν να έρθουν να μιλήσουν οι ίδιοι για τους ήρωες τους και τα έργα τους, όπως και κάθε είδους επιστήμονες ή τεχνίτες να παρουσιάσουν το γνωστικό τους αντικείμενο. Ακόμη και μια εκδρομή μπορεί να σχεδιαστεί ολόκληρη μέσα από τη βιβλιοθήκη ή να στηθεί ένα παιδαγωγικό project.
Στα παλιά τα χρόνια ,που τα ταξίδια ήταν δύσκολα, υπήρχαν οι παραμυθάδες που γυρνούσαν από τον ένα τόπο στον άλλο και κουβαλούσαν ιστορίες. Δικοί μας παραμυθάδες μπορούν να είναι σήμερα οι βιβλιοθήκες. Γιατί όλοι μας άλλωστε, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο, αυτό κάνουμε. Ακούμε ή λέμε ιστορίες. Ο καθένας μας μεταφέρει ιστορίες μέσα στο χρόνο.Και δεν νομίζω πως μπορεί να βρει μεγαλύτερη ανταπόκριση απ’ όση υπάρχει στο μαγεμένο βλέμμα ενός παιδιού».


Δέσπω Ασπρή – Μασούρεκκου
Βιβλιοθηκονόμος
Δημοτική Βιβλιοθήκη Στροβόλου

ΔΜ
Οκτ. 2007

Τετάρτη, 24 Οκτωβρίου 2007

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΚΛΟΓΕΣ

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΑΡΙΩΝ

(Ιδρύθηκε το 1984 Αρ. Εγγραφής 379 Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Οδός Ξάνθης Ξενιέρου 53)
Τ.Τ. 1015 Λευκωσία
ΚΥΠΡΟΣ
ΤΗΛ.: 22375919
ΦΑΞ.: 22375919




22 Οκτωβρίου 2007

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΚΕΕΒ


Αγαπητοί Συνάδελφοι,


Προσκαλείστε στη Γενική Συνέλευση της ΚΕΕΒ που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2007, στις 5:00 μ.μ., στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, οδός Ξάνθης Ξενιέρου 53, 1015 Λευκωσία, στο τηλέφωνο επικοινωνίας 22375919.


Ημερήσια Διάταξη:

1) Ενημέρωση για την μέχρι τώρα πορεία της Ένωσης.
2) Ταμειακή Κατάσταση.
3) Γενική Συζήτηση.
4) Αρχαιρεσίες : Εκλογή νέου Διοικητικού Συμβουλίου το οποίο θα δεσμευθεί από την Γενική Συνέλευση να επιφέρει τις αναγκαίες τροποποιήσεις στο καταστατικό.




Γραμματέας Ταμίας
Σ. Πετρίδης Δ. Νικολάου


Σημ.: Οι υποψηφιότητες πρέπει να υποβληθούν στη Γραμματεία της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, Λευκωσία, μέχρι τις 5 Νοεμβρίου 2007 σε ιδιόχειρη αίτηση αναφέροντας το ονοματεπώνυμο, την Διεύθυνση, τηλέφωνο και χώρο εργασίας.
Για τυχόν απορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους πιο κάτω:
Σ. Πετρίδη τηλ. 99488148, Δ. Νικολάου τηλ 99698484.

Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου 2007

Κτίζοντας την Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ένα καινούργιο έργο έχει αρχίσει με απώτερο σκοπό να παρέχει πρόσβαση στην ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά μέσω μίας πύλης στο Διαδίκτυο. Εβδομήντα διευθυντές και τεχνικοί εμπειρογνώμονες από μουσεία, αρχεία, οπτικοακουστικά αρχεία και βιβλιοθήκες από όλη την Ευρώπη συναντηθήκαν πρόσφατα για να σχεδιάσουν την Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη. Η συνάντηση έλαβε χώρα στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ολλανδίας.

Η πρωτοβουλία προέρχεται από τη δήλωση της Βίβιαν Ρέντινγκ (Viviane Reding), Ευρωπαϊκό Επίτροπο για την Κοινωνία της Πληροφορίας και τα Μέσα Ενημέρωσης, "να καταστήσει προσβάσιμο σε όλους το πλούσιο υλικό των ευρωπαϊκών βιβλιοθηκών, μουσείων και αρχείων".

Αντανακλά το αυξανόμενο ενδιαφέρον των χρηστών για μείζονα έργα ψηφιοποίησης, τα οποία έχουν δημιουργήσει μεγάλης κλίμακας πολιτιστικό περιεχόμενο μέσω του Διαδικτύου. Ωστόσο, αυτή είναι η πρώτη πρωτοβουλία η οποία επικεντρώνεται στην παροχή πολυγλωσσικού λειτουργικού περιβάλλοντος για ψηφιακά κείμενα και εικόνες από την ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά.

Η συνεργασία μεταξύ αρχείων, βιβλιοθηκών, οπτικοακουστικών φορέων και μουσείων σε αυτή την κλίμακα αποτελεί μία σημαντική νέα εξέλιξη. Η Claudia Dillmann, Διευθύντρια του Deutsches Filminstitut και Πρόεδρος του Association des Cinémathèques Européennes, είπε ότι "Αναγνωρίζουμε ότι οι ερευνητές και άτομα που ενδιαφέρονται για την ευρωπαϊκή ιστορία και τον πολιτισμό χρειάζονται να εξερευνήσουν όλες τα είδη των μέσων πληροφόρησης, όπως κινηματογραφικές ταινίες, ηχητικά ντοκουμέντα, φωτογραφίες και έντυπο υλικό. Προσδοκούν από το Διαδίκτυο να τους προσφέρει μία ενιαία πρόσβαση σε όλα αυτά τα είδη. Είναι ζωτικής σημασίας η συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών φορέων για εξεύρεση τεχνικών λύσεων, που θα δώσουν τη δυνατότητα για έρευνα ανεξάρτητα από τη μορφή του περιεχομένου".

Το έργο - European Digital Library network (EDLnet) – θα διαρκέσει για δύο χρόνια και θα αναπτύξει ένα πρωτότυπο σύστημα, όπου θα συγκεντρώνεται υλικό από μερικούς από τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς οργανισμούς της Ευρώπης, υλοποιώντας με αυτό τον τρόπο την αρχική ιδέα. Θα διευθύνεται από την Ευρωπαϊκή Βιβλιοθήκη μαζί με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ολλανδίας. Τη χώρα μας, μετά από πρόταση των συντονιστών του προγράμματος, εκπροσωπεί στη δράση αυτή η Κυπριακή Βιβλιοθήκη.

Το έργο θα ασχοληθεί με πολιτικά, ανθρωπιστικά, τεχνικά και σημασιολογικά θέματα που θα συμβάλουν στη δημιουργία ενός διαλειτουργικού συστήματος, το οποίο θα παρέχει πρόσβαση σε ψηφιακό υλικό. Θα προσκαλέσει διάφορους χρήστες να δώσουν τις απόψεις τους ώστε να δημιουργηθεί μία υπηρεσία, η οποία θα εξυπερετήσει το ευρύτερο κοινό και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ερευνητών, φοιτητών, εκπαιδευτικών και των δημιουργικών βιομηχανιών (creative industries.)




Σημειώσεις για συντάκτες

Το EDLnet αποτελεί πρωτοβουλία που αναπτύχθηκε σε συνέχεια της σύστασης (recommendation) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 24 Αυγούστου 2006 για την ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική προσβασιμότητα σε θέματα πολιτιστικού περιεχομένου. Είναι ένα Θεματικό Δίκτυο που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα eContentplus, στο πλαίσιο της πολιτικής i2010.

Το EDLnet αποτελεί ένα περαιτέρω βήμα στο επιτυχημένο πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Βιβλιοθήκης (The European Library), μιας ηλεκτρονικής πύλης που παρέχει τη δυνατότητα αναζήτησης σε 150 εκατομμύρια τίτλους από 172 συλλογές, σε 31 ευρωπαϊκές εθνικές βιβλιοθήκες. Η Ευρωπαϊκή Βιβλιοθήκη αποτελεί υπηρεσία του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Εθνικών Βιβλιοθηκών (Conference of European National Libraries).

Ειδικοί από μεγάλα πολιτιστικά ιδρύματα της Ευρώπης θα συνεργαστούν για τις τεχνικές λύσεις και τη λειτουργικότητα με επίκεντρο το χρήστη.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη, επικοινωνήστε με τον Jon Purday, τηλέφωνο +31 [0] 70314 0684
e-mail: Jonathan.purday@theeuropeanlibrary.org

στην Κύπρο με τον Αντώνη Μαραθεύτη, τηλέφωνο 22303180, 22818429
email: amaratheftis@hotmail.com

Δωρεά στη Βιβλιοθήκη της Δημοσιογραφικής Εστίας

Μεγάλη δωρεά με 269 τόμους βιβλίων έκαμε στη Βιβλιοθήκη της Δημοσιογραφικής Εστίας - Ένωσης Συντακτών Κύπρου ο δημοσιογράφος Αριστείδης Βικέτος, ανταποκριτής του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων στη Λευκωσία. Τα δωρηθέντα βιβλία είναι πολιτικού, ιστορικού, διπλωματικού, θρησκευτικού και ποικίλου άλλου περιεχομένου.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Συντακτών εκφράζει τις θερμές ευχαριστίες του προς τον Αριστείδη Βικέτο, ο οποίος, δίπλα στους άλλους δωρητές, προσθέτει την αξιόλογη προσφορά και συμβολή του στον εμπλουτισμό της Βιβλιοθήκης της Δημοσιογραφικής Εστίας.
Κάθε δωρεά προς τη βιβλιοθήκη είναι πολύ χρήσιμη και ευπρόσδεκτη.

Δευτέρα, 15 Οκτωβρίου 2007

Συνέδριο: 'Αξιοποίηση της Βιβλιοθήκης για Καλλιέργεια της Φιλαναγνωσίας"

ΠΡΟΚΛΗΣΗ στο Συνέδριο: "Αξιοποίηση της Βιβλιοθήκης για Καλλιέργεια της Φιλαναγνωσίας" που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 19/10/2007, 8:30-13:00 στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο.




Η μαζική παρουσία των Βιβλιοθηκονόμων είναι απαραίτητη σε μια εκδήλωση στην οποία συμμετέχει και η Ένωση μας!

Τετάρτη, 10 Οκτωβρίου 2007

Πρόσκληση σε εκδήλωση με θέμα: «Αξιοποίηση της Βιβλιοθήκης για Καλλιέργεια της Φιλαναγνωσίας»

Αγαπητοί συνάδελφοι, η Ομάδα Πρωτοβουλίας για την λειτουργία της «Κυπριακής Ένωσης Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων της Πληροφόρησης» σας προσκαλεί σε εκδήλωση με θέμα: «Αξιοποίηση της Βιβλιοθήκης για Καλλιέργεια της Φιλαναγνωσίας» την Παρασκευή 19 Οκτωβρίου και ώρα 7:30 μμ. στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου (Φανερωμένης 86-90, Λευκωσία). Συνδιοργανωτές :Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Κυπριακή Ένωση Βιβλιοθηκονόμων - Επιστημόνων Πληροφόρησης.



Τρίτη, 9 Οκτωβρίου 2007

Υπάρχει στη Κύπρο "Εθνική" Βιβλιοθήκη;

Πήρε μήπως κανείς χαμπάρι οτι στον άρτι εξαγγελθέντα από το Υπουργείο Παιδείας ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ υπάρχουν σχέδια για ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ Εθνικής ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ βιβλιοθήκης;; (άρα για το ΥΠΠ ΔΕΝ υπάρχει προς το παρόν Εθνική Βιβλιοθήκη…)

Αντιγράφω:

"Β. Εμπλουτισμός των πολιτιστικών θεσμών και περαιτέρω ανάπτυξη των εθνικών έργων πολιτισμού

Τα εθνικά έργα πολιτισμού συμβάλλουν στην προβολή και ενίσχυση της ιδιαίτερης ταυτότητας μιας χώρας και προσδίδουν κύρος στη διεθνή της ‘εικόνα’. Η ποιότητα ζωής των πολιτών και η ενίσχυση της εθνικής αυτογνωσίας, συνδέεται άμεσα με τους θεμελιώδεις πολιτιστικούς θεσμούς και αξίες καθώς επίσης και με «σύμβολα», όπως είναι τα μεγάλα εθνικά έργα.

Στόχος είναι να τροχοδρομηθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός για τα πιο κάτω εθνικά έργα πέραν από τα υφιστάμενα:
• Εθνική και Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη – Η δημιουργία εθνικής βιβλιοθήκης θα αποτελέσει σημαντικό έργο πολιτιστικής υποδομής και θα συμβάλει στη διάσωση, διαφύλαξη και προβολή του πολύτιμου εθνικού πλούτου της χώρας μας (συλλογές, χειρόγραφα, οπτικοακουστικό υλικό, κ.ά.). Για εξοικονόμηση πόρων προτείνεται όπως η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου συστεγάσει και συμπεριλάβει και την Εθνική Βιβλιοθήκη, σε χώρο που θα συμφωνηθεί από κοινού."

Και τι πάει άραγε να πει, "συστεγάσει και συμπεριλάβει"; ότι θα έχουμε 2 σετ, μια η πανεπιστημιακή συλλογή και μια η Εθνική Βιβλιοθήκη;

Διερωτώμαι εάν υπήρξε κάποιο είδος διαβούλευσης με η ΒΠΚ, ή με το Πανεπιστήμιο, για να κατατεθούν κάποιες πρώτες απόψεις... Εάν το ΥΠΠ έχει πράγματι τέτοιο σκοπό, τότε αυτός ο "χώρος που θα συμφωνηθεί από κοινού" θα είναι η νέα βιβλιοθήκη του Jean Nouvel; Αυτή η βιβλιοθήκη θα (...) κτιστεί με τα δεδομένα μιας πανεπιστημιακής βιβλιοθήκης, και όχι μιας εθνικής βιβλιοθήκης. Συνεπώς, με αυτό το δεδομένο, πρέπει να υπάρξει νέος σχεδιασμός του κτιρίου, εκτόξευση του προϋπολογισμού της ΒΠΚ, μεγάλη διαφοροποίηση του Οργανογράμματος, πρόσληψη πολλών νέων υπαλλήλων, και γενικά ένας διαφορετικός σχεδιασμός από αυτόν που έχει τώρα η ΒΠΚ. Μήπως όλα αυτά γίνονται για μας χωρίς εμάς;

Γιατί το άλλο;;
Για την υπάρχουσα Kυπριακή Bιβλιοθήκη, ούτε λέξη βέβαια... Ούτε πως υπάρχει, ούτε πως χρήζει αναβάθμισης ΧΤΕΣ, ούτε πως έχει πρόβλημα χώρου, ούτε πως ονομάζεται ΚΥΠΡΙΑΚΗ Βιβλιοθήκη και όχι Δημοτική Βιβλιοθήκη Λευκωσίας. ούτε..ούτε..ούτε....

Συμπέρασμα (αυτό που βγάζω εγώ, τουλάχιστον): οι προκαταρκτικές διαβουλεύσεις σε αυτό τον τόπο, απλά δεν υπάρχουν ως έννοια....

Στο Σχεδιασμό υπάρχει και η εξής πρόνοια:
" Σχολή Καλών Τεχνών: Η πρόταση για δημιουργία Σχολής Καλών Τεχνών, συμπεριλαμβάνεται και στο Τριετές Σχέδιο Δράσης για το Πανεπιστήμιο Κύπρου. Με τον τρόπο αυτό οι νέοι μας θα παραμένουν στην Κύπρο για ολοκλήρωση των σπουδών τους και θα συνεισφέρουν με άμεσο και δυναμικό τρόπο στη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή."

Ελπίζω να ληφθεί υπόψη η αξιόλογη βιβλιοθήκη του Δημοτικού Κέντρου Τεχνών, στην Παλιά Ηλεκτρική, και να μην ξανααγοράζουμε το ίδιο υλικό...


Και κάτι άλλο:

Επίσης, ο σχεδιασμός προνοεί " Εθνικό Κέντρο για το Βιβλίο: Το Εθνικό Κέντρο για το Βιβλίο θα έχει ως κύριο σκοπό του την εφαρμογή της εθνικής πολιτικής για την προώθηση του βιβλίου. Στο Κέντρο για το Βιβλίο θα μπορούν να συνενώνουν τις δυνάμεις τους δυναμικά και αποτελεσματικά οι εκδότες, οι συγγραφείς και μεταφραστές, οι βιβλιοθηκονόμοι και οι βιβλιοπώλες."

Περιμένω με ανυπομονησία τις απόψεις των συναδέλφων!

(Δέσποινα Λάμπρου)

Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 2007

Το μεγαλύτερο πολιτιστικό σκάνδαλο αν όχι έγκλημα - Πολιτισμένοι με αλτζχάιμερ - η κυπριακή (εθνική βιβλιοθήκη)




(της Ρήνας Κατσελλή)

Τελευταία διάβασα, σε συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού Άκη Κλεάνθους, μεγαλεπήβολα σχέδια για «έξι πυλώνες πολιτισμού» (εφημ. Ο Φιλελεύθερος 2/7/07 σελ. 34) και είδα στην τηλεόραση τον κο Κίκη Λαζαρίδη να περηφανεύεται για το Μέγαρο Πολιτισμού, που θα στοιχίσει εκατομμύρια (αρκετές δεκάδες από τα ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλα από τη τσέπη του φορολογούμενου Κύπριου πολίτη). Την ίδια στιγμή σε νοικιασμένο υπόγειο στη βιομηχανική περιοχή Στροβόλου, λιώνουν τόμοι μοναδικών παλιών κυπριακών εφημερίδων και βιβλίων, που θα έπρεπε να συντηρούνται και να φυλάγουνται ως κόρη οφθαλμού, διότι περιέχουν αναντικατάστατες πληροφορίες για το παρελθόν μας. Εφημερίδες του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνων και μοναδικά βιβλία της Κυπριακής Βιβλιοθήκης που δεν έχει τα προς το ζήν, ούτε μπορεί να βάλει σωστές προταιρεότητες για να επιτελέσει σωστά τον προορισμό της. Ένα μεγάλο μέρος από τα χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Μέγαρο Πολιτισμού δόθηκαν με την προϋπόθεση πως αυτό το μέγαρο θα στέγαζε και την Κυπριακή (Εθνική) Βιβλιοθήκη, η οποία ηρωικά διαγράφηκε από το σχεδιασμό. Η στέγαση της Κυπριακής βιβλιοθήκης κρίθηκε περιττή! (Αν αυτό δεν είναι ξεγέλασμα αυτών που έδωσαν τα λεφτά δεν ξέρω τι είναι ξεγέλασμα). Εμείς εδώ θέλουμε μέγαρα πολιτισμού για πανηγύρια, τη μνήμη τι τη θέλουμε και τα βιβλία; Εδώ θέλουμε να πουμπουρίζουν οι τόποι από συναυλίες 15ης κατηγορίας, παναυΰρκα χωρίς μνήμη, όχι σιωπηλές βιβλιοθήκες, που περιέχουν βιβλία για προγόνους και για πράξεις που θέλουμε να ξεχάσουμε, και ερευνητές που να καταγράφουν βάσει πραγματικών στοιχείων το παρελθόν μας. Θέλουμε η πρωτεύουσα να γεμίσει μέγαρα εκθαμβωτικά, που να θαμπώνουν τον επισκέπτη (για να μη βλέπει τα πραγματικά μας χάλια και την κενότητα μας). Ο κύριος Υπουργός θέλει τους νέους πολιτισμένους, έτσι δηλώνει στη συνέντευξη που αναφέρθηκε πιο πάνω. Μα για να γίνει η νεολαία μας πολιτισμένη πρώτα πρέπει να μάθει να διαβάζει. Όχι να διαβάζει μόνο και μόνο τις γνωσιολογικές πληροφορίες για το δεδομένο επάγγελμα που θα εξασκεί ή εξασκεί, μα να μπορεί να διαβάζει και το πρόγραμμα του θεάτρου που θα τον μάθουμε να πηγαίνει να βλέπει και μετά να έχει την ικανότητα να πει σε μια καλοστημένη φράση τι είδε και πια είναι η άποψη του. Αυτό προϋποθέτει η Κυπριακή Βιβλιοθήκη να προγραμματίζει μοντέρνα προγράμματα με τα οποία οι νέοι από την προδημοτική μέχρι το Λύκειο να μαθαίνουν να διαβάζουν βιβλία λογοτεχνικά, ιστορικά, φιλοσοφία, ποίηση... Αντί αυτού το Κράτος έχει την εθνική μας βιβλιοθήκη να ψυχομαχεί μέσα σε πλαίσια και νοοτροπίες προϊστορικές. Ένα δεύτερο που τονίζει ο Υπουργός είναι πως ο πολιτισμός μας μπορεί να γίνει και οικονομικά προσοδοφόρος. Όπως περίπου κάναμε και την κυπριακή φύση προσοδοφόρα με το «τουριστικό προϊόν». Τώρα θα προσπαθήσουμε να εισπράξουμε κάτι ανάλογο διαθέτοντας το «πολιτιστικό προϊόν» μας; Μπορεί να γίνει προσοδοφόρος και ο πολιτισμός μας και να χρησιμοποιηθεί ως «προϊόν» (με την καλή έννοια), όμως ο πραγματικός πολιτισμός μας. Όχι τα διάφορα θορυβώδη φεστιβάλ με τα εκκωφαντικά μεγάφωνα και οι κυπριακοί χοροί που χορεύονται μια φορά τη βδομάδα στα τουριστικά ξενοδοχεία (απαραίτητα και αυτά βεβαίως αλλά στην ώρα και στη θέση τους). Στη διοργάνωση παναϋρκών όντως έχουμε επίδοση, τα οργανώνουμε καλά και εισάγουμε και από το εξωτερικό συγκροτήματα και τα αναβαθμίζουμε (ή τα υποβαθμίζουμε) και ο κόσμος τρέχει μια και σε αυτά περνά καλά χωρίς να σκέφτεται. Καταντήσαμε πια χώρα λωτοφάγων. Και το Κράτος τα επιχορηγεί πλουσιοπάροχα, ενώ για άλλα πιο σοβαρά πράγματα οι επιχορηγήσεις του δίνονται με το σταγονόμετρο. Π.χ. το Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών Κύπρου ενώ άρχισε τόσο καλά, και παρήξε έργο που θα παραμείνει εσαεί τώρα το βλέπω να υποβαθμίζεται. Πριν από τους πυλώνες, πριν από τα μέγαρα πολιτισμού, που και αυτά καλά και άγια είναι, το κυριότερο είναι να έχει η Κυπριακή Δημοκρατία μια εθνική βιβλιοθήκη που να διασώζει το παρελθόν.

Δευτέρα, 1 Οκτωβρίου 2007

Για το βιβλίο “Μιχάλης Τζεκάκης: ο οραματιστής”

Έπεσε τυχαία στα χέρια μου ο τόμος με τίτλο: “Μιχάλης Τζεκάκης: ο οραματιστής”.
Με μεγάλη ανυπομονησία και συγκίνηση άνοιξα τον το βιβλίο – αφιέρωμα σε μια μεγάλη μορφή της Ελληνικής Βιβλιοθηκονομίας με τον οποίο μάλιστα είχα την τιμή να συνεργαστώ από το 1996 μέχρι το 1998.

Διαβάζοντας το βιογραφικό και την δράση του Μιχάλη Τζεκάκη, που έγραψε ο ίδιος για τον εαυτό του, παρατήρησα με μεγάλη μου απογοήτευση ότι δεν αναγραφόταν καν το πέρασμα του από το Πανεπιστήμιο Κύπρου στο οποίο διετέλεσε Διευθυντής Βιβλιοθήκης!

Ας είναι… Η ιστορία της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου τον καταγράφει σαν τον πρώτο διευθυντή της. Εμείς τον θυμόμαστε και θα τον τιμούμε πάντα σαν τέτοιο…

Αναγνώστες

Αρχειοθήκη ιστολογίου