Τρίτη, 25 Σεπτεμβρίου 2007

Οι 5 αρχές του Ranganathan για τις Βιβλιοθήκες


Οι βιβλιοθήκες, όπως διαφαίνεται δια μέσου της ιστορίας, αποτελούν «αποθήκες γνώσης». Ο Ranganathan περιέγραψε τη φιλοσοφία των βιβλιοθηκών δια μέσου των Πέντε Νόμων της Επιστήμης της Βιβλιοθήκης (Five Laws of Library Science, 1931). Οι πέντε νόμοι είναι οι εξής:

1. Τα βιβλία είναι για χρήση
Παλαιότερα, τα βιβλία δεν ήταν προσβάσιμα από το κοινό. Κάποια ήταν κλειδωμένα και κάποια άλλα ήταν αλυσοδεμένα στα ράφια τους.

2. Κάθε αναγνώστης έχει το βιβλίο του
Οι αναγνώστες της βιβλιοθήκης θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα της πρόσβασης στη συλλογή.

3. Κάθε βιβλίο έχει τον αναγνώστη του
Κάθε βιβλίο της συλλογής θα πρέπει να έχει τον αναγνώστη του από το κοινό της βιβλιοθήκης. Αν ένα βιβλίο δεν χρησιμοποιείται συχνά, χρειάζεται να «εκτεθεί» σε ομάδες αναγνωστών οι οποίες θα το έβρισκαν χρήσιμο.

4. Εξοικονομήστε χρόνο για τον αναγνώστη
Αυτός ο νόμος θέλει να ξεκαθαρίσει πως εάν κάποιον αναγνώστης βρει αυτό το οποίο τον ενδιαφέρει σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα είναι πιο ικανοποιημένος, οπότε και η βιβλιοθήκη στο σύνολο θα είναι πιο αποτελεσματική και εξυπηρετική

5. Μια βιβλιοθήκη είναι ένας αναπτυσσόμενος οργανισμός
Χωρίς τις ανθρώπινες και οργανωτικές αλλαγές που προκύπτουν, η βιβλιοθήκη δεν θα λειτουργούσε κανονικά, ούτε θα μπορούσε να εξυπηρετήσει το σκοπό της.


Ο Ranganathan ήταν βιβλιοθηκονόμος και εκπαιδευτής για ότι είχε να κάνει με τις βιβλιοθήκες. Οι πέντε νόμοι του είναι η πιο ξεκάθαρη περιγραφή για το τι είναι ή και το θα έπρεπε να είναι μια βιβλιοθήκη. Κάποιοι τους εξυχρόνισαν για τις ανάγκες της ψηφιακής εποχής:

Πρώτος νόμος: Τα βιβλία είναι για χρήση - Το λογισμικό είναι για χρήση
Δεύτερος νόμος: Κάθε αναγνώστης έχει το βιβλίο του - Κάθε χρήστης έχει το λογισμικό του/της
Τρίτος νόμος: Κάθε βιβλίο έχει τον αναγνώστη του - Κάθε λογισμικό έχει το χρήστη του
Τέταρτος νόμος: Εξοικονομήστε χρόνο του αναγνώστη - εξοικονομήστε χρόνο του χρήστη
Πέμπτος νόμος: Μια βιβλιοθήκη είναι ένας αναπτυσσόμενος οργανισμός - Mια βιβλιοθήκη λογισμικού είναι ένας αναπτυσσόμενος οργανισμός

Λουίζα Μαρία Πελεκάνου
Βιβλιοθηκονόμος

Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2007

16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών


Διεξάγεται φέτος από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (1-3 Οκτ.).

Οι Ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, επί 15 συνεχή έτη διοργανώνουν ετήσιο επιστημονικό συνέδριο, εστιασμένο στα θέματα των βιβλιοθηκών, ιδιαίτερα των ακαδημαϊκών. Το συνέδριο αυτό ξεκίνησε ως μια προσπάθεια των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών να συζητήσουν κοινά προβλήματα και ενδεχόμενες λύσεις, συνεργασίες και αλληλοϋποστήριξη, συμπληρωματικότητα και κοινούς οραματισμούς. Το εγχείρημα επέτυχε, και μια έμπρακτη απόδειξη γι' αυτό είναι η ευκολία με την οποία ιδρύθηκε η ΣΕΑΒ (Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών) και η αποτελεσματική συμπληρωματική διαχείριση των πόρων των ΕΠΕΑΕΚ.

Τα Πανελλήνια Συνέδρια Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ΠΣΑΒ)έχουν καθιερωθεί και είναι ότι καλύτερο γίνεται στον τομέα αυτό στον Ελληνικό χώρο. Η συμμετοχή σε αυτά είναι μαζική αφού έχουν αγκαλιαστεί από την βιβλιοθηκονομική κοινότητα, ενώ το επιστημονικό τους επίπεδο ανεβαίνει συνεχώς.

"Κυπριακό χρώμα" στο 16ο ΠΣΑΒ έχουν οι εισηγήσεις:

Φ. Τσιμπόγλου: Προϋποθέσεις για αυτορυθμιζόμενα μοντέλα διαχείρισης βιβλιοθηκών

Μ. Φραντζή, Α. Κ. Ανδρέου, Γ. Τσάκωνας, Φ. Τσιμπόγλου: E-LIS, το ηλεκτρονικό αρχείο για τη Βιβλιοθηκονομία και την Επιστήμη της Πληροφόρησης: τρόποι αξιοποίησης του από την Ελληνική βιβλιοθηκονομική κοινότητα

Περισσότερα για το Συνέδριο...

Τετάρτη, 19 Σεπτεμβρίου 2007

Προγραμματισμένες Εκδηλώσεις Δημοτικής Βιβλιοθήκης Στροβόλου



15 Οκτωβρίου,2007 (ημέρα Δευτέρα) στις 7μμ.
Εκδήλωση για την 50η επέτειο από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη, σε συνεργασία με την Βιβλιογραφική Εταιρεία Κύπρου και τον Κυπριακό Σύνδεσμο Τεχνών και Επικοινωνιών
Με ομιλητή τον Δρ. Κλείτο Ιωαννίδη με θέμα:”Ο υπαρξιακός Νίκος Καζαντζάκης” . Χώρος το φουαγιέ του Δημοτικού Μεγάρου Στροβόλου

19 Οκτωβρίου 2007 (ημέρα Παρασκευή) στις 7μμ.
Παρουσίαση του βιβλίου του κ Φώτη Λυσιώτη:” Η Αλεξάνδρεια του μικρου Αλέξανδρου” σε συνεργασία με τα Βιβλιοπωλεία ΠΑΡΓΑ με ομιλητή τον κ. Δώρο Θεοδούλου,φιλόλογο.Χώρος το φουαγιέ του Δημοτικού Μεγάρου Στροβόλου

19 Νοεμβρίου στις 7μμ (ημέρα Δευτέρα)
Εκδήλωση για να τιμηθούν τα 70χρονα του Βασίλη Μιχαηλίδη και τα 50χρονα του Δημήτρη Λιπέρτη , σε συνεργασία με την Βιβλιογραφική Εταιρεία Κύπρου. Χώρος το φουαγιέ του Δημοτικού Μεγάρου Στροβόλου.Λεπτομέρειες για το πρόγραμμα της εκδήλωσης θα ανακοινωθούν αργότερα.

Αρχές Νοεμβρίου η Δημοτική Βιβλιοθήκη Στροβόλου αρχίζει την έναρξη των Λογοτεχνικών Πρωϊνών στο χώρο της Δ.Β. με τη συμμετοχή μαθητών από τα Δημοτικά Σχολεία Στροβόλου σε συνεργασία με τους συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας-μέλη του ΚΣΠΝΒ

Τρίτη, 18 Σεπτεμβρίου 2007

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΚΣΠΝΒ ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΟΥ ΣΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ


1. Συνδιοργανωτές :Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου, Παιδαγωγικό Ινστοτούτο, Κύπριακή Ένωση Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης

2. Θέμα : Η αξιοποίηση της Βιβλιοθήκης για την προώθηση του παιδικού – νεανικού βιβλίου ή Βιβλιοθήκη και παιδική φιλαναγνωσία...

3. Ημερομηνία: 18-21 Οκτωβρίου

4. Τόπος : Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου

5. Εισηγητές: Έχουν προσκληθεί και αποδεχθεί την πρόσκληση :
-Lilia Ratheva-Συντονίστρια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος του Κέντρου για την Παιδική -Νεανική Λογοτεχνία της Νοτιανατολικής Ευρώπης
-Karin Haller-Δ/ντρια του Ινστιτούτου Παιδικής Λογοτεχνίας της Βιέννης
-Piotr Jankowski-Διευθυντής της Δημόσιας Βιβλιοθήκης της Βαρσοβίας
-Shpresa Vreto-Πρόεδρος του Αλβανικού Τμήματος της ΙΒΒΥ και Δ/ντρια της Κρατικής Βιβλιοθήκης στα Τύραννα.
-Λήδα Βαρβαρούση, Εικονογράφος-Συγγραφέας Παιδικής Λογοτεχνίας
Θα υπάρχει επίσης και Κύπριος εισηγητής, πανεπιστημιακός ή άλλος.

6. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ

Πέμπτη, 18/10/07 : Άφιξη συνέδρων, υποδοχή στο αεροδρόμιο, μεταφορά στο ξενοδοχείο, δείπνο

Παρασκευή, 19/10/07: Ημέρα Εκδηλώσεων - Δραστηριοτήτων
α) 9.00π.μ.-1.00μ.μ. : Εργαστήρι για εκπαιδευτικούς, βιβλιοθηκάριους, επιμελητές σχολείων-βιβλιοθηκάριους, με τη συνεργασία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή στη Δημοσιογραφική Εστία .
Μπορούν να οργανωθούν ταυτόχρονα δύο εργαστήρια, ως εξής :

• Εργαστήρι για βιβλιοθηκάριους-επιμελητές
Εισηγητές : Piotr Jankowski, Shpresa Vreto-Δ/ντές Βιβλιοθήκης και Κύπριος εισηγητής, με θέμα τη λειτουργία και την αξιοποίηση των βιβλιοθηκών για τα παιδιά.
• Εργαστήρι για εκπαιδευτικούς
Εισηγητές : Λήδα Βαρβαρούση, εικονογράφος-συγγραφέας
Karin Haller, Δ/ντρια του Ινστιτούτου Παιδικής Λογοτεχνίας Βιέννης, με θέμα «Δημιουργικές δραστηριότητες στην τάξη/στη Βιβλιοθήκη με την αξιοποίηση του παιδικού λογοτεχνικού Βιβλίου».
Κύπριος εισηγητής: Παιδικές βιβλοθήκες στην Κύπρο ή άλλο σχετικό θέμα

• Γεύμα, στις 2.00μ.μ.
• Ελεύθερο απόγευμα

Για το Εργαστήρι θα πρέπει να γίνουν δηλώσεις συμμετοχής και να δοθεί τιμητικό δίπλωμα. (Η Αντιπρόεδρος Φλώρα Τιμοθέου αναλαμβάνει να συναντηθεί με τον Αν. Δ/ντή του Π.Ι. για συζήτηση των λεπτομερειών του Εργαστηρίου. Θα επικοινωνήσει επίσης με τον κ.Σάββα Πετρίδη, Γραμματέα Συνδέσμου Βιβλιοθηκαρίων). Θα γίνει σχετική επιστολή στο Π.Ι. και, αν χρειάζεται, στις Δ/νσεις Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης.

β) Επίσημη εκδήλωση : ώρα 7.30μ.μ.
Τόπος : Αίθουσα Εκδηλώσεων Πολιτιστικού Ιδρύματος Τραπέζης Κύπρου (Φανερωμένης)
Πρόγραμμα :
-Χαιρετισμός εκ μέρους των διοργανωτών (ΚΣΠΝΒ, Πολιτιστικού Ιδρύματος Τραπέζης Κύπρου, Συνδέσμου Βιβλιοθηκαρίων)
-Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού/ή Γενικής Διευθύντριας
-Lilia Ratcheva, Το Κέντρο της Νοτιανατολικής Ευρώπης για την Παιδική Λογοτεχνία (South East European Centre for Children Literature and Media),10-15΄. ( σκοποί, εκδηλώσεις, εκδόσεις, διαγωνισμοί κτλ.).
-Λήδα Βαρβαρούση, Δημιουργικές δραστηριότητες των παιδιών στη Βιβλιοθήκη (10-15΄).
- Κύπριος πανεπιστημιακός για την αξιοποίηση των Βιβλιοθηκών στην Κύπρο και τα προβλήματα που υπάρχουν (10-15΄).
-Πεντάλεπτες παρεμβάσεις από : Piotr Jankowski, Shpresa Vreto, Karin Haller
- Δεξίωση

• Δείπνο με το Δ.Σ. του ΚΣΠΝΒ και εκπροσώπους του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τραπέζης Κύπρου.

Σάββατο, 20/10/07 : Ολοήμερη εκδρομή στην Πάφο
- 8.00 π,μ.Αναχώρηση από Λευκωσία
- Διαδρομή : Λεμεσός, Κολόσσι, Κούριο, Πάφος
- 2.00μ.μ. Γεύμα στον Άγιο Γεώργιο Πέγειας
- 4.30-5.00μ.μ. : Αναχώρηση από Πάφο για Λευκωσία


Κυριακή, 21/10/07 :Αναχώρηση




7. ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ

- Προσκλήσεις, προγράμματα, αφίσα, χαρτοφύλακας (ντοσιέ) : Συνεννόηση με το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου για την ανάληψη των εξόδων.
- Φιλοτέχνηση αφίσας, προγράμματος, πρόσκλησης και ντοσιέ: Λουίζα Καϊμάκη (έχει ήδη προσεγγιστεί και αποδεχτεί).
- Επικοινωνία με Παιδαγωγικό και Σύνδεσμο Βιβλιοθηκαρίων
- Επιστολή για δηλώσεις συμμετοχής εκπαιδευτικών, επιμελητών, βιβλιοθηκαρίων
- Τεχνικά μέσα για εκδήλωση (power point, computer, video projector etc.)
- Ταχυδρόμηση : ΚΣΠΝΒ
- Προβολή εκδήλωσης : Δημοσιογραφική διάσκεψη, ενημέρωση ραδιοφωνικών, τηλεοπτικών και έντυπων μέσων. Εξεύρεση χορηγού επικοινωνίας (Φιλελεύθερος, ΡΙΚ, Άστρα). Ετοιμασία σχετικής ανακοίνωσης για τον τύπο, συνεντεύξεις ΡΙΚ, Εντέχνως κτλ.
- Παρουσίαση προγράμματος
- Μετάφραση βιογραφικών σημειωμάτων και περιλήψεων ομιλιών (αν χρειαστεί)
- Δευθέτηση ξενοδοχείου
- Διοργάνωση γευμάτων, δείπνων
- Διοργάνωση εκδρομής (εξεύρεση μικρού λεωφορείου, δηλώσεις συμμετοχής, ξεναγός(;).
- Μεταφραστές για το εργαστήρι και για τη βραδινή εκδήλωση (από αγγλικά στα ελληνικά)
- Περιλήψεις εισηγήσεων ή και ολόκληρες εισηγήσεις για το ντοσιέ (να μας τις στείλους ηλεκτρονικά, μαζί με τα βιογραφικά τους σημειώματα)
- Δώρα για τους ξένους εισηγητές (πλακέτες ή κάτι άλλο αναμνηστικό από Κύπρο, μαζί με κάποιο βιβλίο από ΥΠΠ).
- ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ
α) Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου
β) Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
γ) Υπουργείο Παιδείας (Γενική Διευθύντρια ή Ελένη Νικήτα)
δ) Επιστολή για χορηγό επικοινωνίας
ε) Σύνδεσμος Βιβλιοθηκαρίων
στ) Σύνδεσμος επιμελητών , ΠΟΕΔ, ΟΕΛΜΕΚ (;)

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (ΙΜΕΙΛ) ΜΕ ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ
-Επιβεβαίωση αποδοχής
-Ημερομηνίες συνάντησης, πρόγραμμα συνάντησης
-Ημερομηνία και ώρα άφιξης, αναχώρησης, πτήσεις, κόστος εισιτηρίου
- Ακριβής τίτλος εισηγητή (θέση που κατέχει, ιδιότητα κτλ.)
-Τίτλος εισήγησης (θέμα)
-Ηλεκτρονική αποστολή περίληψης ή ολόκληρης της εισήγησης (για το ντοσιέ)
-Μέσα που θα χρειαστούν για την εισήγησή τους (προτζιέκτορ, Η.Υ. κτλ.)
-Διάρκεια εισήγησης (για το σεμινάριο μέχρι και 40΄, για τη βραδινή εκδήλωση 10-15΄ και πεντάλεπτες παρεμβάσεις)
-Βιογραφικό σημείωμα για το ντοσιέ και για την παρουσίαση των ομιλητών

Τετάρτη, 12 Σεπτεμβρίου 2007

Το ίδρυμα Σ.Ο.Φ.Ι.Α.


Το ίδρυμα Σ.Ο.Φ.Ι.Α. (Σύνδεσμος Οργανωμένων Φιλολογικών και Ιστορικών Αρχείων) ιδρύθηκε επίσημα το 2003 με έδρα την Αθήνα και στόχο την αξιοποίηση, ανάδειξη, μελέτη και δημοσιοποίηση ενός ήδη υπάρχοντος υλικού που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών και καλλιτεχνικών τομέων, θεμάτων και ενδιαφερόντων.

Ιδρυτικά μέλη του είναι γνωστοί κοινωνικοί και επιστημονικοί παράγοντες
της Ελλάδας και της Κύπρου, ενώ παράλληλα έχει εξασφαλισθεί η συνεργασία
γνωστών ερευνητών, επιστημόνων, δημοσιογράφων και καλλιτεχνών στις ποικίλες
δραστηριότητες του Ιδρύματος.

Το Σ.Ο.Φ.Ι.Α. στεγάζεται στα ιδιόκτητα γραφεία του, σε τετραόροφο κτίριο στην οδό
Φιλελλήνων 20, στην Αθήνα, ενώ δραστηριοποιείται ενεργά και σε άλλες χώρες και κυρίως στη Κύπρο, όπου θα διατηρηθεί ένα μέρος των συλλογών του και ειδικότερα τα βιβλία και χειρόγραφα κυπριολογικού ενδιαφέροντος.

Απώτεροι στόχοι

Μέσα από τις προαναφερθείσες - και άλλες ακόμα - δραστηριότητες, το Σ.Ο.Φ.Ι.Α.
φιλοδοξεί να γίνει σύντομα πόλος έλξης των ερευνητών, αλλά και των καλλιτεχνών,
των φοιτητών και κυρίως του ευρέος κοινού.

Για το σκοπό αυτό θα δημιουργηθεί ένας πολυχώρος, που θα περιλαμβάνει βιβλιοθήκη, υπολογιστές, εκθεσιακή μονάδα και χώρους για παραστάσεις, προβολές και άλλες δραστηριότητες.

Σχεδιάζεται μεταξύ των άλλων και η παραγωγή κινουμένων σχεδίων, που θα βασίζονται σε ήρωες ελληνικών παιδικών αναγνωσμάτων και κόμικς και η διανομή τους σε παγκόσμια κλίμακα.

Περισσότερα..

Σάββατο, 8 Σεπτεμβρίου 2007

Ξεκινάμε...

Μετά από αδράνεια πολλών χρόνων οι Βιβλιοθηκονόμοι της Κύπρου αποφάσισαν να οργανωθούν και να ξαναλειτουργήσουν την Ένωση τους.
Ομάδα Πρωτοβουλίας αποτελούμενη από τους: Ανδρέα Κ. Ανδρέου, Σάββα Πετρίδη, Δημήτρη Νικολάου, Μίνα Χαραλάμπους , Χριστίνα Αγαπίου (Αρχική Ομάδα) συνεπικουρούμενη από τους Δέσποινα Λάμπρου, Χρυσάνθη Σταύρου, Λουίζα Πίττα, Λουίζα Μαρία Πελεκάνου και Μαρία Ευθυμίου (Νέα Μέλη) ανέλαβαν:

1. Να εγγράψουν νέα μέλη.
2. Να αναθεωρήσουν το καταστατικό και τους κανόνες λειτουργίας της Ένωσης.
3. Να οδηγήσουν την Ένωση σε καταστατική και εκλογική Γενική Συνέλευση.

*Προτεινόμενο νέο όνομα: Κυπριακή Ένωση Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης (ΚΕΒΕΠ)

Cyprus Union of Librarians and Information Scientists (CULIS)

Παρασκευή, 7 Σεπτεμβρίου 2007

Καταστατικό ΚΕΒΕΠ

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΩΝ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ

Άρθρο 1. ΕΠΩΝΥΜΙΑ

1.1 Η «Κυπριακή Ένωση Επαγγελματιών Βιβλιοθηκαρίων» (ΚΕΕΒ) που ιδρύθηκε το 1987, μετονομάζεται σε «Κυπριακή Ένωση Βιβλιοθηκονόμων - Επιστημόνων Πληροφόρησης» (ΚΕΒΕΠ) σε καταστατική Γ.Σ. που πραγματοποιήθηκε στις 12 Μαΐου του 2008.

Άρθρο 2. ΕΔΡΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙΟ

2.1 Έδρα της Ένωσης είναι η Λευκωσία. Η διεύθυνση του γραφείου της Ένωσης θα ορίζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο.

Άρθρο 3. ΣΚΟΠΟΙ


Η Ένωση εργάζεται με κάθε νόμιμο τρόπο για:
i. την ανάπτυξη και προαγωγή σε ψηλά επίπεδα της Βιβλιοθηκονομίας, της Αρχειονομίας και της Επιστήμης της Πληροφόρησης στην Κύπρο,
ii. τη διασφάλιση και θεσμική κατοχύρωση του επαγγέλματος του Βιβλιοθηκονόμου,
iii. την εξύψωση του κύρους του επαγγέλματος του Βιβλιοθηκονόμου και την άνοδο του ποιοτικού επιπέδου των προσφερομένων υπηρεσιών από τις βιβλιοθήκες,
iv. την προώθηση των συμφερόντων των μελών του επαγγελματικού κλάδου,
v. τη διασφάλιση της τήρησης από τα μέλη ως άτομα και ως σύνολο υψηλών επιπέδων επαγγελματικής συμπεριφοράς,
vi. την προώθηση της συναδερφικής αλληλεγγύης, αλληλοβοήθειας και αλληλοϋποστήριξης μεταξύ των μελών, την ανταλλαγή εμπειριών και την μεσολάβηση για λύση τυχόν διαφορών μεταξύ τους,
vii. την ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων μεταξύ των μελών, καθώς και μεταξύ της Ένωσης και των εργοδοτών και του κοινού γενικότερα,
viii. την παρακολούθηση της νομοθεσίας που σχετίζεται µε τις βιβλιοθήκες και την προσπάθεια για την προώθηση νέων κατάλληλων νομοθετικών μέτρων,
ix. την παρακολούθηση και τον συντονισμό του συνόλου των δραστηριοτήτων που έχουν σχέση µε το βιβλίο ή και άλλων πληροφοριακών πηγών, και τη γνωμοδότηση σε θέματα που αφορούν το σχεδιασμό, την οργάνωση και λειτουργία των κυπριακών βιβλιοθηκών.

Άρθρο 4. ΡΗΤΗ ΔΙΑΤΑΞΗ

4.1 Η πραγμάτωση και προώθηση των σκοπών και όλες γενικά οι δραστηριότητες της Ένωσης θα επιδιώκονται μακριά από κάθε κομματική ανάμιξη ή σκοπιμότητα, άμεση ή έμμεση.

Άρθρο 5. ΜΕΛΗ

5.1 Τα µέλη της Ένωσης διακρίνονται σε:
α) Τακτικά, β) Δόκιµα, γ) Επίτιμα, δ) Αντεπιστέλλοντα, ε) Συνεργαζόμενα, στ) Φίλοι της Ένωσης.

α) Τακτικά µέλη μπορούν να εγγράφονται, μετά από αίτησή τους, i) πτυχιούχοι αναγνωρισμένων σχολών στους τομείς Βιβλιοθηκονομίας ή Αρχειονομίας ή Επιστήμης της Πληροφόρησης, ή Τεκμηρίωσης ii) άτομα τα οποία για τουλάχιστον 5χρόνια κατέχουν οργανική θέση σε Βιβλιοθήκες, και απασχολούνται πλήρως με καθήκοντα Βιβλιοθηκονόμου ή Αρχειονόμου ή Λειτουργού Πληροφόρησης. Τα τακτικά μέλη έχουν πλήρη δικαιώματα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι

β) ∆όκιμα µέλη μπορούν να είναι σπουδαστές και φοιτητές των Σχολών Βιβλιοθηκονομίας ή Αρχειονομίας ή Επιστήμης της Πληροφόρησης. Τα δόκιμα µέλη δεν έχουν δικαίωμα ψήφου αλλά δικαιούνται να παρίστανται στις Γενικές Συνελεύσεις και δικαιούνται επίσης να συμμετέχουν σε επιτροπές εργασίας, εφόσον διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα. Τα δόκιμα µέλη μπορούν να γίνουν τακτικά αφού αποφοιτήσουν και υποβάλουν σχετική αίτηση στο ∆Σ της Ένωσης.

γ) Επίτιμα µέλη μπορούν να γίνουν προσωπικότητες που έχουν προσφέρει υπηρεσίες για την επίτευξη των σκοπών της Ένωσης. Τα επίτιμα µέλη μπορούν να παρίστανται στις Γενικές Συνελεύσεις χωρίς δικαίωμα ψήφου.

δ) Αντεπιστέλλοντα µέλη ανακηρύσσονται βιβλιοθηκονόµοι, αρχειονόμοι και άλλοι επιστήμονες της πληροφόρησης που διαμένουν στο εξωτερικό, αλλά µε το έργο τους συνέβαλαν ή/και συμβάλλουν έμπρακτα στην πραγμάτωση και ευόδωση των σκοπών της Ένωσης. Τα αντεπιστέλλοντα µέλη μπορούν να παρίστανται στις Γενικές Συνελεύσεις χωρίς δικαίωμα ψήφου.

ε) Συνεργαζόμενα µέλη μπορούν να εγγράφονται ιδρύματα όπως Βιβλιοθήκες, Αρχεία, Κέντρα Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης, Εταιρείες, Νομικά Πρόσωπα και άλλες Οργανώσεις οι οποίες διατηρούν ή ενδιαφέρονται για Βιβλιοθήκες, Αρχεία και Κέντρα Πληροφόρησης, µε αντιπροσώπευση που δεν ξεπερνά το ένα µέλος. Τα συνεργαζόμενα µέλη μπορούν να παρίστανται στις Γενικές Συνελεύσεις χωρίς δικαίωμα ψήφου.

στ) Φίλοι της Ένωσης μπορούν να εγγράφονται άτομα τα οποία δείχνουν ενδιαφέρον για τις βιβλιοθήκες και την πληροφόρηση και όσοι έχουν συνεργαστεί µε την Ένωση για την προώθηση των σκοπών της. Οι φίλοι της Ένωσης μπορούν να παρίστανται στις Γενικές Συνελεύσεις χωρίς δικαίωμα ψήφου.


5.2 Όλοι γίνονται µέλη της Ένωσης µε τις παραπάνω ιδιότητες, μετά από θετική απόφαση του ∆. Σ. Εγγραφή μέλους γίνεται με γραπτή αίτηση στο Δ. Σ. από μέρους του ενδιαφερομένου, συνοδευόμενη με τα δικαιολογητικά με βάση τα οποία ο αιτητής διεκδικεί την ιδιότητα του μέλους της Ένωσης.

5.3 Το Διοικητικό Συμβούλιο έχει το δικαίωμα να εγκρίνει ή να απορρίπτει την αίτηση εγγραφής μέλους. Όταν εγκριθεί η αίτηση από το Διοικητικό Συμβούλιο ο αιτητής γίνεται μέλος αφού πληρώσει το δικαίωμα εγγραφής και τη συνδρομή ενός έτους, όπως αυτά καθορίζονται στους Κανονισμούς.

5.4 Το Διοικητικό Συμβούλιο δύναται να διαγράψει μόνιμα ή προσωρινά οποιοδήποτε μέλος για σοβαρούς λόγους, κατά τους Κανονισμούς, μόνο ύστερα από επίσημη ακρόαση. Τέτοια διαγραφή για να είναι έγκυρη πρέπει να εγκριθεί από τα 2/3 των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου. Έφεση κατά της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου για διαγραφή μέλους μπορεί να γίνει εντός 15 ημερών από την κοινοποίησή της στη Γενική Συνέλευση και η απόφαση της ΓΣ θα είναι τελεσίδικη.


Άρθρο 6. ΔΙΟΙΚΗΣΗ

6.1 Τα Διοικητικά όργανα της Ένωσης είναι:
α) Οι Γενικές Συνελεύσεις και
β) Το Διοικητικό Συμβούλιο

Άρθρο 7. ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ

7.1 Οι Γενικές Συνελεύσεις είναι το Ανώτατο Σώμα της Ένωσης. Συγκαλούνται και εργάζονται όπως προνοείται στους Κανονισμούς.
7.2 Οι Γενικές Συνελεύσεις μπορούν να λάβουν αποφάσεις για α) τις εκλογές του Διοικητικού Συμβουλίου β) την τροποποίηση του καταστατικού γ) την διάλυση της Ένωσης.

Άρθρο 8. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

8.1 Το Διοικητικό Συμβούλιο είναι επταμελές. Εκλέγεται με απλή πλειοψηφία από τη Γενική Συνέλευση και αποτελείται από τον Πρόεδρο, Αντιπρόεδρο, Οργανωτικό Γραμματέα, Ταμία, Γραμματέα Διεθνών Σχέσεων, και δύο Μέλη (Συμβούλους).
8.2 Το Διοικητικό Συμβούλιο είναι υπεύθυνο για την εκτέλεση των αποφάσεων της Γενικής Συνέλευσης όπως καθορίζονται στο παρών καταστατικό και στους κανονισμούς, μπορεί όμως ν’ ασχοληθεί αυτόβουλα και με οποιαδήποτε άλλα θέματα, μέσα στα πλαίσια των προνοιών του παρόντος Καταστατικού.
8.3 Το Διοικητικό Συμβούλιο δύναται να αναθέσει εξουσίες σε Ειδικές Επιτροπές της Ένωσης, με σκοπό αυτές να σχεδιάσουν και να εκτελέσουν προγράμματα και δραστηριότητες μέσα σε καθοριζόμενα πλαίσια ευθύνης και πάντοτε σύμφωνα με την πολιτική την οποία χαράσσει το Διοικητικό Συμβούλιο.
8.4 Το Διοικητικό Συμβούλιο αποφασίζει για όλα τα θέματα της Ένωσης και οι αποφάσεις του δεσμεύουν την Ένωση, τους αξιωματούχους της και οποιαδήποτε άλλα σώματα που έχουν δημιουργηθεί σύμφωνα με τις πρόνοιες του παρόντος Καταστατικού και των σχετικών Κανονισμών.
8.5 Το Διοικητικό Συμβούλιο βρίσκεται σε απαρτία όταν είναι παρόντες πάνω από το ½ των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, περιλαμβανομένου και του Προέδρου.
Σε περίπτωση που ο Πρόεδρος κωλύεται, τότε απαιτείται η παρουσία του Αντιπροέδρου ή του Οργανωτικού Γραμματέα.
8.6 Η θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου είναι χρονικής διάρκειας όπως προνοείται στους Κανονισμούς. Κανένα μέλος του Δ.Σ. δεν δύναται να κατέχει την ίδια οργανική θέση πέραν των 2 συνεχόμενων θητειών.
8.7 Όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου υπηρετούν μέχρι την πραγματοποίηση της Γενικής Συνέλευσης, κατά την οποία εκλέγονται οι αντικαταστάτες τους.


Άρθρο 9. ΠΑΥΣΗ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΩΝ

9 Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου είναι δυνατό να παυθεί με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου όπως προνοείται στους Κανονισμούς.

Άρθρο 10. ΑΡΧΑΙΡΕΣΙΕΣ

10.1 Οι Αρχαιρεσίες για την ανάδειξη μελών του Διοικητικού Συμβουλίου διεξάγονται σε Γενική Συνέλευση των μελών, όπως προνοείται στους Κανονισμούς.

Άρθρο 11. ΠΟΡΟΙ

11.1. Πόροι της Ένωσης είναι:
α) το δικαίωμα εγγραφής μέλους,
β) η ετήσια συνδρομή από κάθε μέλος,
γ) τα έσοδα οποιωνδήποτε πολιτιστικών, θεατρικών, κινηματογραφικών, αθλητικών ή και άλλων εκδηλώσεων,
δ) οι εισπράξεις από την πώληση οιωνδήποτε εντύπων,
ε) εισφορές, δωρεές, έρανοι, κληροδοτήματα ή οποιοδήποτε άλλο εισόδημα περιέρχεται με νόμιμο τρόπο στην Ένωση.

11.2. Το ύψος του δικαιώματος τόσο της εγγραφής όσο και της συνδρομής προνοείται από τους Κανονισμούς.

Άρθρο 12. ΚΕΦΑΛΑΙΑ

12.1. Τα κεφάλαια της Ένωσης μπορούν να χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς της Ένωσης με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Για διάθεση ποσού πέραν από το 60% των υφισταμένων κεφαλαίων για ένα και μόνο σκοπό, απαιτείται έγκριση από τη Γενική Συνέλευση. Στην ετήσια τακτική Γ.Σ. θα γίνεται έκθεση του οικονομικού απολογισμού ενώπιον των συνέδρων.

Άρθρο 13. ΣΦΡΑΓΙΔΑ

13.1. Η επίσημη σφραγίδα της Ένωσης είναι κυκλοτερής και φέρει εμφανώς το όνομα «Κυπριακή Ένωση Βιβλιοθηκονόμων - Επιστημόνων της Πληροφόρησης». Η σφραγίδα θα είναι υπό την ευθύνη και φύλαξη του Οργανωτικού Γραμματέα και με αυτή θα σφραγίζονται όλα τα επίσημα έγγραφα της Ένωσης.

Άρθρο 14. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

14.1. Η πιστοποίηση εγγράφων της Ένωσης γίνεται με την υπογραφή του Προέδρου και του Οργανωτικού Γραμματέα της, ή τους εξουσιοδοτημένους αντικαταστάτες τους, και σφραγίζονται με την επίσημη σφραγίδα της Ένωσης.

Άρθρο 15. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ ή / και ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ

15.1 Όλες οι εισηγήσεις για τροποποίηση του Καταστατικού ή / και των Κανονισμών της Ένωσης πρέπει να προέρχονται από το Διοικητικό Συμβούλιο, ή με γραπτή αίτηση προς το Δ.Σ., υπογραμμένη από τα 1/2 των μελών με δικαίωμα ψήφου. Κάθε πρόταση για τροποποίηση θα αποκτά ισχύ από τη στιγμή που εγκρίνεται από την πλειοψηφία 2/3 των μελών με δικαίωμα ψήφου, που είναι παρόντα.
15.2 Όλες οι προτεινόμενες τροποποιήσεις πρέπει να αποστέλλονται στα μέλη τουλάχιστο 15 μέρες πριν από τη Γενική Συνέλευση, στην οποία θα συζητηθούν.

Άρθρο 16. ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΞΩΔΙΚΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΣΗ

16.1 Η Ένωση αντιπροσωπεύεται ενώπιον οποιουδήποτε Δικαστηρίου, Αρχής, Σώματος ή Προσώπου, από τον Πρόεδρο και τον Οργανωτικό Γραμματέα ή από οποιαδήποτε άλλα δύο μέλη τα οποία θα εξουσιοδοτηθούν από το Διοικητικό Συμβούλιο.

Άρθρο 17. ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ / ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ

17.1 Για κάθε ζήτημα που δεν προβλέπεται από το παρόν Καταστατικό ή τους Κανονισμούς ή για την ερμηνεία οποιασδήποτε πρόνοιας του Καταστατικού ή των Κανονισμών αποφασίζει το Δ.Σ.

Άρθρο 18. ΔΙΑΡΚΕΙΑ

18.1 Η διάρκεια της Ένωσης μένει απεριόριστη.


Άρθρο 19. ΔΙΑΛΥΣΗ

19.1 Απόφαση για διάλυση της Ένωσης μπορεί να πάρουν τα ¾ των μελών που έχουν δικαίωμα ψήφου.
19.2 Η Ένωση διαλύεται αυτόματα όταν ο αριθμός των μελών μειωθεί κάτω των 20.
19.3 Σε περίπτωση διάλυσης το Διοικητικό Συμβούλιο ή / και η Επιτροπή που θα διορισθεί για τη διάλυση, αφού πρώτα φροντίσουν για την τακτοποίηση οποιωνδήποτε χρεών ή οικονομικών υποχρεώσεων της Ένωσης, θα μπορούν κατά την απόλυτη κρίση τους να διανείμουν το υπόλοιπο της περιουσίας της Ένωσης σε αφιλοκερδή Ιδρύματα στην Κύπρο.

Άρθρο 20. ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΊΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ

20.1 Το παρόν καταστατικό αποτελούμενο από 20 Άρθρα εγκρίθηκε κατά Άρθρο και Σύνολο του σε Γενική Καταστατική Συνέλευση που έγινε στις 12 Μαΐου 2008 στη Λευκωσία και στην οποία παρέστησαν τα παρακάτω μέλη τα οποία και υπογράφουν.

Αναγνώστες

Αρχειοθήκη ιστολογίου